La percepción de los docentes sobre la deserción escolar en los estudiantes del Pájaro Manaure la Guajira
Loading...
Share
Date
2024-08-28, 2024-06-06
Director(s)
Publisher
Universidad Antonio Nariño
Campus
Faculty
Program
Degree obtained
Document type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
COAR type
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
Citation
Bibliographic Managers
Document Viewer
Select a file to preview:
item.page.resume
El presente estudio tuvo como propósito primordial explorar la percepción de los docentes frente
a las causas de la deserción escolar en los estudiantes de la Institución Etnoeducativa San Rafael
del Pájaro, Municipio de Manaure la Guajira. Se llevó a cabo un estudio con enfoque cualitativo,
basado en el paradigma interpretativo y en un diseño fenomenológico. Se aplicaron entrevistas
semiestructuradas a 5 docentes de la institución etnoeducativa. Se realizó un análisis por
codificación, análisis de coocurrencias y síntesis de las categorías mediante redes semánticas. Se
encontró que los principales factores del entorno escolar ante la deserción se vinculan con el apoyo
emocional, el ambiente escolar seguro, la falta de apoyo, la desmotivación y el bajo rendimiento
académico.
Abstract
The main purpose of this study was to explore teachers' perceptions regarding the causes of school
dropout among students at the San Rafael del Pájaro Ethnoeducational Institution, Municipality of
Manaure La Guajira. A qualitative study was conducted, grounded in the interpretative paradigm
and employing a phenomenological design. Semi-structured interviews were administered to 5
teachers from the ethnoeducational institution. Data analysis involved coding, co-occurrence
analysis, and synthesis of categories using semantic networks. It was found that key factors within
the school environment related to dropout included emotional support, a safe school environment,
lack of support, demotivation, and low academic performance. Regarding family factors, emphasis
was placed on parental participation, support, and involvement, alongside issues in family
communication.