Relación de estrategias de coping y burnout en CB Hotel Gourmet S.A.S

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2020-06-06
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Universidad Antonio Nariño
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Abstract
The objective of this research was to describe the relationship between the Coping strategies in operational employees of CB Hotel Gourmet S.A.S. and the dimensions of burnout. To achieve the objective it was used a quantitative methodology with a correlational scope approach based on a non-experimental cross-sectional design, with 40 subjects (42,5 % Women and 57,5 % Men) with operational employees of hostelry industry (receptionists, bellboys, housekeepers, waiters). Whom completed the questionnaires Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS) (α=0.72) and Coping Strategies Scale-Modified Version (EEC-M) (α=0.84). The findings show High levels (57,5 %) and Low levels (17,5 %) of Professional Effectiveness; About Emotional Exhaustion, High levels (32,5 %) and (20,9 %) Low and Very Low levels; and finally about cynicism, High levels (12,5 %) and (32,5 %) Low and Very Low levels. The Coping Strategy Positive Revaluation prevails in 62,5 % of subjects (70th-100th percentile). Negative meaningful relationships are evident (p < 0.005) between cynicism dimension of burnout and the Coping Strategies: BAP (rS = -0.331 y p= 0.037) y RP (rS = -0.364 y p= 0.021), As well as positive meaningful relationships (p < 0.005) between Emotional Exhaustion dimension of burnout and the coping strategies: RA (rS = 0.340; p= 0.032) y EDA (rS = 0.322 y p= 0.042). Only two subjects suggests the presence of burnout.
La presente investigación buscó describir la relación entre las estrategias de coping en los cargos operativos de la compañía CB Hotel Gourmet S.A.S. y las dimensiones del burnout. Para alcanzar dicho objetivo se utilizó un enfoque cuantitativo de alcance correlacional basado en un diseño no experimental de tipo transversal con 40 sujetos (42,5 % Mujeres y 57.5 % Hombres) con cargos operativos de la industria hotelera (recepcionistas, botones, camareras, meseros), quienes respondieron el Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS) (α=0.72) y la Escala de Estrategias de Coping-Modificada (EEC-M) (α=0.84). Los resultados indican en Eficacia Profesional, niveles Alto (57,5 %) y Bajo (17,5 %); en Agotamiento Emocional, niveles Alto (32,5 %) y (20,9 %) Bajo y Muy Bajo; y en Cinismo, niveles Alto (12,5 %) y Bajo y Muy Bajo (32,5 %). La estrategia de Coping que prevalece es Reevaluación Positiva, en el 62,5 % de los participantes (percentil 70-100). Se evidencia relación negativa significativa (p < 0.005) entre la dimensión C del burnout y las estrategias de Coping: BAP (rS = -0.331 y p= 0.037) y RP (rS = -0.364 y p= 0.021), así como relación positiva significativa (p < 0.005) entre la dimensión AE del burnout y las estrategias de Coping: RA (rS = 0.340; p= 0.032) y EDA (rS = 0.322 y p= 0.042). Solo dos participantes evidencian presencia de Burnout
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