2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11531At the current times the reflective practice in the initial teacher training, as a strategy for the reflection about the teaching assignment and the overview of the bachelor in the context of the Education in Colombia, it plays an essential role towards the development of the pedagogical practices from the former students in early childhood education programs. In the methodology, hermeneutics is used in the discourse analysis of teachers in training, tutors and practice teachers and accompanying teachers in the practice centers. In this analysis, it is essential to transform the often reductionist view of pedagogical experiences, and that future teachers manage to resolve their own fears due to the lack of practice and the need to acquire professional competencies. Regarding the objectives and subsequent conclusions, the importance of the development of reflective practice as an essential element for the professional and personal growth of students of Early Childhood Pedagogy is emphasized, as it will allow them to improve their teaching, adapt to diversity, connect theory and practice, and develop problem-solving skills and self-awareness, thus contributing to the quality and effectiveness of early childhood education in Colombia.En la actualidad la práctica reflexiva en la formación inicial del profesorado, como estrategia para la reflexión sobre el quehacer docente y el panorama de las licenciaturas en el contexto de la Educación en Colombia, juega un papel fundamental en el desarrollo de la práctica pedagógica de los estudiantes que se forman en los programas de pedagogía infantil. En la metodología se recurre a la hermenéutica al análisis discursivo de los docentes en formación, tutores y profesores de práctica y maestros acompañantes en los centros de práctica. En este análisis es fundamental transformar, en muchos casos reduccionistas las experiencias pedagógicas, y que los futuros maestros resuelvan los temores propios por la falta de práctica y la necesidad de adquirir competencias profesionales. En cuanto a los objetivos y posteriores conclusiones se enfatiza en la importancia del desarrollo de la práctica reflexiva como elemento esencial para el crecimiento profesional y personal de los estudiantes de Licenciatura en Pedagogía Infantil, en cuanto que les permitirá mejorar su enseñanza, adaptarse a la diversidad, conectar teoría y práctica, y desarrollar habilidades de resolución de problemas y autoconciencia, contribuyendo así a la calidad y efectividad de la educación infantil en Colombia.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0formación docentepráctica reflexivaescenarios educativosresignificaciónpráctica pedagógicaVocational TrainingReflexive PracticeEducational ScenariosEarly Childhood Pedagogy DegreePedagogical PracticeLa Práctica Pedagógica un Contexto de Resignificación en los Escenarios Educativos de los Estudiantes de Licenciatura en Educación Infantil.info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2