2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10497This article is a meditation on the image of Bogotá and how it has not been able to consolidate as a whole, even though it has improved thanks to the multiple urban and architecturalinterventions it has gone through over the past twenty in order to accommodate the changes of its virulent growth, mostly because the exaltation of an aesthetic of fragmentpromulgated by theoreticians and a continuous tergiversation of urban planning laws from those involved in construction with the solely purpose of individual lucre. This particular conjunction has brought along an urban form that, in opposition to what it looks for, seems more like the outcome of chaos and confusion than the product of any urban intention.Este es un artículo de reflexión acerca de la imagen de Bogotá y de cómo ésta, a pesar de haber mejorado gracias a las múltiples intervenciones arquitectónicas y urbanas que se han llevado a cabo durante los últimos veinte años para adaptarla a los cambios generados por su vertiginoso crecimiento, no ha logrado consolidarse como totalidad, debido primordialmente a la exaltación de una estética del fragmento promulgada por los teóricos y a una continua tergiversación de las normas de planificación urbana en busca de lucro individual por parte de los constructores. Esta particular conjunción trae como consecuencia una forma urbana que, contrario a lo que se pretende, parece más fruto del desorden y del caos que de alguna intención urbanística.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Imagen de la ciudad colombianarenovación urbanatotalidad y fragmentoarquitecturaurbanismo Bogotá siglo XXImage of Colombian cityurban renovationwhole and fragmentarchitectureurbanism Bogotá 20th CenturyEl tiro por la culata: O las huellas de la transformación de Bogotáinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2