Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Villamarín Muñoz, Julián AntonioRealpe Molano, SantiagoVelasquez Ruano, David Guillermo2022-02-212022-02-212021-11-26http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5962In the absence of training for biomedical engineers regarding regulations, this project was developed, which is part of the development of a virtual reality system for training the engineering skills of the biomedical engineers in a hospital service. For investigation purposes, an accredited hospital with an adults ICU was selected as a model; this entity has compliance with the standards given by resolution 3100 of 2019 as to infrastructure and endowment component, which are part of the unique habilitation system. The application has the medical equipment required and is distributed in an infrastructure with their respective physical characteristics, their functions and implementations. The user will be able to interact and be trained in these standards. The technological development allows the immersion of the user in a virtual reality environment created from the official plans of an intensive care unit, the above guarantees the veracity of the environment and therefore improves the experience, learning and interactivity between the user and the program.A falta de entrenamientos a ingenieros biomédicos con respecto a la normativa se desarrolló este proyecto, el cual se enmarca en el desarrollo de un sistema de realidad virtual para el entrenamiento de las habilidades ingenieriles del ingeniero biomédico en un servicio hospitalario. Se tomó para efectos de la investigación un servicio de la UCI Adultos de un hospital acreditado, que cuenta con el cumplimiento de los estándares dados por la resolución 3100 del 2019 en el componente de infraestructura y dotación, los cuales hacen parte del sistema único de habilitación. La aplicación cuenta con los equipos médicos requeridos y distribuidos en una infraestructura con sus respectivas características físicas, sus funciones e implementaciones. El usuario podrá interactuar y ser capacitado en dichos estándares. El desarrollo tecnológico permite la inmersión del usuario en un ambiente de realidad virtual creado a partir de los planos oficiales de una unidad de cuidado intensivo, lo anterior garantiza la veracidad del ambiente y por ende mejora la experiencia, el aprendizaje y la interactividad entre el usuario y el programa.spaAcceso abiertoAmbiente hospitalariorealidad virtual - VRUCIinfraestructura hospitalariaentrenamiento virtualentorno virtualequipos biomédicosSistema de realidad virtual para el entrenamiento interactivo de dotación e infraestructura del servicio UCI adultos para el personal en ingeniería clínicaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Hospital environmentbiomedical equipmentvirtual trainingvirtual environmenthospital infrastructureICUVR.info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Richard Ngu Leubou. Impact de la réalité virtuelle sur la formation à distance. Synthèse d’image et réalité virtuelle [cs.GR]. Université de Limoges, 2021. Français.Corporación Ruta N (2016). Observatorio CT+i: Informe No. 1 Área de oportunidad Realidad Virtual y Realidad Aumentada. Recuperado desde www.brainbookn.com patentesGomez, A. Jimenez, D.E. Campos, M.A. (2018). Sistema de navegación quirúrgica mediante imágenes diagnósticas digitales visualizadas. CO2016148897A1: Colombia: DME3D SASXiaolong, Y. Huang, X. Donglin, H. Ying, L. Tingning, Y. (2020) VR helmet for immersive virtual clinical inquiry skill training. CN111308713A. China: Changzhou Wuj.Lui, Y. Zhaoquin, L. Jun, L. Wang, B. David, B. Charles, M. Jerry, W. Clifford, O. (2020). Medical simulator, and medical training system and method. WO2020047761A1. China: MENTICE INCOlivier, L. (2007). Biomedical device for treating by virtual immersion. US7946974B2. USA: WARCOIN, Jacques.K. S. Dhanasree, K. K. Nisha and R. Jayakrishnan, "Hospital Emergency Room Training Using Virtual Reality and Leap Motion Sensor," 2018 Second International Conference on Intelligent Computing and Control Systems (ICICCS), 2018.Todd P. Chang, Debra Weiner, Screen-Based Simulation and Virtual Reality for Pediatric Emergency Medicine, Clinical Pediatric Emergency Medicine, Volume 17, Issue 3, 2016, Pages 224-230.Sapkaroski D, Baird M, McInerney J, Dimmock MR. The implementation of a haptic feedback virtual reality simulation clinic with dynamic patient interaction and communication for medical imaging students. J Med Radiat Sci. 2018. Ministerio de salud de Colombia.Descargado de: https://docs.supersalud.gov.co/PortalWeb/Juridica/OtraNormativa/R4445_96.pdf.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/