Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Rojas Velázquez, Osvaldo JesúsGonzález González, Ana Elizabeth2023-07-262023-07-262023-06-14http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8300Modelling has become one of the general processes of mathematical activity that allows enhancing mathematical thinking. For its part, mathematical thinking contributes to the development of logical reasoning, creativity, and allows the articulation of knowledge of different types and from different areas. In this sense, mathematics can help minimize environmental risks and use this didactic resource to motivate students towards their study.La modelación se ha constituido en uno de los procesos generales de la actividad matemática que permite potenciar el pensamiento matemático. Por su parte, el pensamiento matemático contribuye al desarrollo del razonamiento lógico, la creatividad, y permite articular conocimientos de diferentes tipos y desde distintas áreas.spaAcceso abiertoDoctorado en Educación MatemáticaModelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambientalTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)PhD in Mathematics Educationinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Abtahi, Y. G. (2016). Enseñar el cambio climático en las aulas de matemáticas: una responsabilidad ética. Revista de filosofía de la educación matemática.Al-absi, M. (2014). The Effect of Learning with the Environmental Approach on the Third Graders’ Ability of Mathematics Problem Solving. Journal of Educational and Psychological Studies [JEPS.Alsina, C. (2007). Less chalk, less words, less symbols... more objects, more context, more actions. En W. Blum, P. Galbraith, H.W. Henn y M. Niss (eds.). Modelling and Applications in Mathematics Education, The 14th ICMI Study, 10(21), 35-44.Ang, K. C. (2001). Teaching mathematical modelling in Singapore schools. The Mathematics Educator, 6(1), 62-74.Anhalt, C. O., y Cortez, R. (2015). Mathematical modeling: A structured process. Mathematics Teacher, 108(6), 446-452.Any, C. (2015). Consumo de bolsas plásticas: una experiencia de modelación. http://xiv.ciaemredumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/1457/561.Arango, F. (2018). Fortalecimiento del pensamiento variacional para la modelación matemática de funciones de proporcionalidad directa, a través de la medición de residuos sólidos en los estudiantes de grado octavo de la institución Educativa Sagrada Familia Potrerillo Valle. Cali.Arias, M. (2017). Matemática para ayudar al medio ambiente.Arswene, A. (2015). Mathematical Modelling Approach in Mathematics Education. Ayla ArsevenUniversal Journal of Educational Research, 3(12), 973-980.doi:http://www.hrpub.org DOI: 10.13189/ujer.2015.031204Blomhøj, M. (2009). Different perspectives in research on the teaching and learning mathematical modelling. In M. Blomhøj and S. Carreira (Eds.), . Proceedings from topic study group 21 at the 11th Iinternational congress on mathematical education, pp. 133––144. Monterrey, Mexico: ICME-11. (pp. 1–17).instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/