2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11341From the concept of Interculturality, understood as a mediator in context situations, where there is great cultural baggage that affects one another, the GEXPEMO-DANZAS YUMA seedbed, given its geographical location in the city of Barrancabermeja, works from the multiculturalism, where praxis with theory is evidenced by having different corporalities that have preferably acquired skills from other popular and urban languages, which as teachers we have potentiated and have developed creative strategies mediating with these new corporeal languages, in order to give priority to local culture.There is no doubt that these interculturalities in the first instance occur due to the constant migration of populations due to economic factors and in other circumstances due to public order issues. However, this allows the growth of interculturality in contexts that sometimes displace their own culture, therefore, as research teachers, strategies have been generated to maintain and claim the culture of the territory, respecting and taking elements of urban cultures, to put them in dialogue with local culture.This has allowed the creation process of the GEXPEMO-Yuma seedbed to give good results, since, the training of trainers, allows the student to have that transdisciplinary perspective and see the possibilities of rhythm and didactic strategies for teaching folk dance.Desde el concepto de Interculturalidad, comprendida como mediadora en situaciones de contextos, donde hay un gran bagaje cultural que incide sobre otro, el semillero GEXPEMO-DANZAS YUMA, dada la ubicación geográfica en la que se encuentra en la ciudad de Barrancabermeja, trabaja desde la multiculturalidad, donde se evidencia la praxis con la teoría al tener diferentes corporalidades que en su preferencia han adquirido destrezas desde otros lenguajes populares y urbanos, lo cuales como maestros hemos potencializado y hemos desarrollado estrategias de creación mediando con estos nuevos lenguajes corpóreos, para poder darle prioridad a la cultura local.No cabe duda que estas interculturalidades en primera instancia se dan por la migración constantes de las poblaciones por factor económico y en otras circunstancias por cuestiones de orden público. Sin embargo, esto permite el crecimiento de una interculturalidad en contextos que a veces van desplazando la cultura propia, por ello, como docentes investigadores se ha generado estrategias para mantener y reivindicar la cultural del territorio, respetando y tomando elementos de culturas urbanas, para ponerlas en diálogo con la cultural local.Esto ha permitido en el proceso de creación del semillero GEXPEMO-Yuma, dar buenos resultado, ya que, desde la formación a formadores, le permite al estudiante, tener esa mirada transdisciplinar y ver las posibilidades de ritmo y estrategias didácticas para la enseñanza de la danza foklorica.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Interculturalidad, creación, semilleros de investigación.Interculturality, creation, research seedbeds.The interculturality and cultural survival.: Creation and Research Strategy in the GEXPEMO-YUMA seedbedLa interculturalidad y sobrevivencia cultural.: Estrategia de creación e Investigación en el semillero GEXPEMO-YUMAinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2