Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Parga Herrera, HumbertoLlenera Avendaño, Francisco Alexánder2024-08-052024-08-052024-08-01https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9942The necessity of training art educators capable of addressing the growing diversity within educational communities, intensified by mass migrations, poverty, and violence, underscores the urgency to respond to these realities. This qualitative research, located at qualitative approach, from a socio-critical paradigm and a research-creation methodology, generates curricular orientations for the training of art educators through critical dialogues supported by decolonial theory, emerging from research-creation. Conducted between 2022 and 2024, it was developed in four stages: Uncertainties, Complexities, Ambiguities, and Multicolored Polyphonies, involving 29 students, 4 professors, and 5 directors of Colombian popular theater, within a pedagogical dynamic in situ during popular and festive manifestations.La necesidad de formar educadores artísticos, capaces de abordar la multidiversidad en las comunidades educativas intensificada por migraciones masivas, pobreza, violencias entre otros, señala la urgencia de responder a estas realidades. Esta investigación cualitativa, situada un enfoque cualitativo, desde un paradigma socio-crítico y una metodología de investigación- creación, genera orientaciones curriculares para la formación de educadores artísticos, desde diálogos críticos sustentados en la teoría decolonial, emergentes en la investigación-creación. Se desarrolló entre 2022 y 2024 en cuatro etapas: Incertidumbres, Complejidades, Ambigüedades y Polifonías multicolores, con 29 estudiantes, 4 profesores, 5 directores de teatro popular colombiano, en una dinámica pedagógica in situ en manifestaciones populares y festivas.spaAcceso a solo metadatosInterculturalidadEducación ArtísticaTeatro PopularCarnavalLaboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propiaInterculturalityPopular TheaterCarnivalEstudio exploratorioinfo:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2