Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Bermúdez Castillo, Jairo Alfredo2021-11-102021-11-102010-12-14http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5523The article proposes the term “Visual Culture” as a concept that provides a wide range of contents prone for interpretation in historical researches. In the introduction, the author analyzes and justifies the concept itself, as well as its scope as a useful instrument for investigators, emphasizing on its applicability for studying, evaluating and understanding images, while revealing that all visual culture responds to theparticular interests of a managing elite and it is aimed to a specific social group or human settlement. Then, based on three well-known periods of Colombian history (pre-Hispanic times, the Colony and the Independence), the author demonstrates this hypothesis.El artículo propone el concepto cultura visual como elemento que aporta a las investigaciones de carácter histórico una amplia gama de contenidos susceptibles de interpretación. En la introducción el autor analiza y sustenta el concepto propuesto, cultura visual, y sus alcances como instrumento al servicio de los investigadores; haciendo énfasis en su utilidad para estudiar, analizar e interpretar imágenes; al tiempo que demuestra que toda cultura visual responde a los intereses particulares de una élite dirigente, y está dirigida a un grupo social o asentamiento humano. A continuación y con base en tres períodos de la historia colombiana: la época prehispánica, la Colonia y la Independencia, el autor hace evidente la hipótesis planteada.application/pdfspaAcceso abiertoVisual cultureCultura visualgovernment elite groupgrupo élite dirigenteimagesimágenesVisual CultureCultura visualArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2