Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)OSPINO CAÑAS, LUZ DEL CARMENGarcia Ripoll, Keyla JohanaPabon Torregrosa, Maria José2023-08-112023-08-112023-05-31http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8431The ethics of the public accountant is a constantly discussed aspect in Colombian higher education, taking into account the countless corrupt situations that Colombian society faces in accounting, tax and financial matters. For this reason, the objective of the research was to identify the factors that influence the trend towards unethical actions by public accountants in Colombia according to research carried out during the years 2019-2021. The methodology consisted of a qualitative approach of documentary design and descriptive type, with 20 investigations consulted in information sources from 2019 to 2021. The results based on three variables that were, incidence of the ethical teaching of the public accountant, principles and values of the public accountant violated in Colombia and the ethical training needs of the Colombian public accountant, reflected the impact of education in the consolidation of ethical attitudes in public accountants, the violation of principles such as responsibility, objectivity, respect between colleagues, independence, integrity and observation of regulatory provisions, an issue for which it is a challenge for higher education to train professionals in values that recognize the incidence of their actions in society, through the transversality of ethics.La ética del contador público es un aspecto constantemente discutido en la educación superior colombiana, teniendo en cuenta el sinnúmero de situaciones corruptas a las que se enfrenta la sociedad colombiana en materia contable, tributaria y financiera. Por tal motivo, la investigación se propuso como objetivo identificar los factores que influyen en la tendencia hacia acciones antiéticas por parte de contadores públicos en Colombia según las investigaciones realizadas durante los años 2019-2021. La metodología consistió en un enfoque cualitativo de diseño documental y tipo descriptivo, contando con 20 investigaciones consultadas en fuentes de información a partir del 2019 al 2021. Los resultados basados en tres variables que fueron, incidencia de la enseñanza ética del contador público, principios y valores del contador público vulnerados en Colombia y las necesidades de la formación ética del contador público colombiano, reflejaron el impacto de la educación en la consolidación de actitudes éticas en los contadores públicos, la violación de principios como la responsabilidad, la objetividad, el respeto entre colegas, la independencia, la integridad y la observación a las disposiciones normativas, cuestión por lo cual es un reto de la educación superior formar profesionales en valores que reconozcan la incidencia de su actuar en la sociedad, a través de la transversalidad de la ética.spaAcceso abiertoética del contador público, enseñanza de la ética, principios y valores del contador público, contaduría pública en ColombiaAcciones que afectan la etica del contador publico en colombia entre los años 2019 y 2021Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)ethics of the public accountant, ethics teaching, principles and values of the public accountant, public accounting in Colombiainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Alatrista, M. 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