Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Henao Sabogal, CarolinaBarliza Uriana, Yarima Mercedes2021-03-032021-03-032020-11-26http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2418PropiaThe present study aims to describe the psychosocial factors that influence school violence within the ninth grade of the Eusebio Septimio Mari Etnoeducational Technical Institution of the municipality of Manaure, it seeks to be a significant contribution to early childhood at the departmental level, specifically a contribution to communities in the municipality of Manaure where adolescent children still attend school to work for the prevention of school violence, and at the end of the study formulate useful recommendations to guide educational practice, as well as research on the psychological problems of children and adolescents. Previous studies were consulted as theoretical support, it was carried out from a qualitative investigation, a descriptive investigation will be carried out where it is a question of inquiring from the voices of the participating community so that the present study is the ninth grade students. As a result, it was obtained that there is an incidence of the family in the behavior of children at school, a situation that leads them to act in an excessive or antisocial way.El presente estudio tiene como objetivo describir factores psicosociales que influyen en la violencia escolar dentro del grado noveno de la Institución Técnica Etnoeducativa Eusebio Septimio Mari en el municipio de Manaure, así mismo, busca ser un aporte significativo a la comunidad educativa a nivel departamental, específicamente una contribución a las comunidades del municipio de Manaure donde los adolescentes aún se encuentran en la etapa escolar con el fin de trabajar por la prevención de la violencia escolar además al final del estudio formular recomendaciones útiles para orientar la práctica educativa, así como la investigación sobre los aspectos psicológicos de los adolescentes. Para tal fin se consultaron estudios previos como soporte teórico, se llevó a cabo desde la investigación cualitativa, se realizará una investigación de tipo descriptivo donde se trata de indagar desde las voces de la comunidad participante para el presente estudio son los estudiantes del grado noveno. Como resultado se obtuvo que existe una incidencia de la familia en los comportamientos de los niños en la escuela, situación que los lleva actuar de forma desmedida.spaAcceso restringidoViolencia escolaradolescentesfamiliafactores psicológicosfactores sociales.150Percepción de los factores psicosociales que influyen en la violencia escolar en los estudiantes del grado noveno de la Institución Técnica etnoeducativa Eusebio Septimio Mari del municipio de Manaure la GuajiraTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Psicologíaschool violence, adolescents, family, psychological factors, social factors.info:eu-repo/semantics/restrictedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecÁlvarez, E. (2015). Violencia escolar: variables predictivas en adolescentes gallegos. Ourense. 2015.Ayala, M. (2015). Violencia escolar: Un problema complejo. Ra Ximhai, vol. 11, núm. 4, julio-diciembre, 2015, pp. 493-509 Universidad Autónoma Indígena de México El Fuerte, México.Bandura, A. (2001). 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