2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11041Introduction: This article is about the possibility of neurodidactic training of teacher in the Primary Education Bachelor Degree, which directly effects the training of future teachers aimed at attention to the diversity. Methodology: To materialize this possibility, the Neuropedagogy subject of the optional and elective curriculum of the “E”, curriculum career is addressed in the neurodidactic training of this professional as a response to the specific needs of comprehensive teachers training. Several research methods are triangulated, included data analysis, participant scientific observation as fundamental techniques of the case study (situational). Results and discussion: The value of the neurodidactic training dynamics explained to provide the primary teacher with the necessary tools for attention to the diversity in the educational context of elementary education and the solutions on the professional problems in the various contexts of action, the proposal is introduced from the social technologies approach due to the repercussion and impact it has from a sociological and pedagogical point of view, from the the neurodidactic training dynamics of the primary teacher. Conclusions: Revealing changes are expressed that are achieved by introducing the dynamics of neuro-didactic training through the development of knowledge qualities, skills and values of the personality aimed at the attention of the socio-educational context.Introduccion: este artículo versa sobre la posibilidad de formación neurodidáctica de docentes de la Licenciatura en Educación Primaria, que incida de manera directa en la formación inicial del futuro maestro, dirigida a la atención a la diversidad. Metodología: para materializar esta posibilidad, se trata de la asignatura Neuropedagogía del currículo optativo y electivo de la carrera Plan de Estudios “E” en la integración del conocimiento neurocientífico para la formación neurodidáctica de este profesional como respuesta a las necesidades específicas de formación integral de docentes. Se triangulan varios métodos de investigación, entre ellos el análisis de datos y la observación científica participante como técnicas fundamentales del estudio de caso (situacional). Resultados y discusión: se explica el valor de la dinámica de formación neurodidáctica a fin de propiciar en el maestro primario herramientas necesarias para la atención a la diversidad en el contexto educativo de la escuela primaria y la solución de problemas profesionales en los diversos contextos de actuación. La propuesta se introduce desde el enfoque de las tecnologías sociales por la repercusión y el impacto que tiene desde una visión sociológica y pedagógica, desde la dinámica para la formación neurodidáctica del maestro primario. Conclusiones: se expresan cambios reveladores que se alcanzan al introducir la dinámica de formación neurodidáctica mediante el desarrollo de saberes, cualidades habilidades y valores de la personalidad, dirigida a la atención del contexto socioeducativo.application/pdfCopyright (c) 2022 Noelia de las Mercedes Pérez Marrerohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0formaciónformación de docentesformación de docentes de primariaevaluación del currículoenseñanza superiorTrainingteacher educationprimary teacher educationcurriculum evaluationhigher educationNeuro-didactic Dynamics Training Teachers from Neuro-pedagogy: Dinámica de formación neurodidáctica de docentes desde la neuropedagogíaDinámica de formación neurodidáctica de docentes desde la neuropedagogía: Neuro-didactic Dynamics Training Teachers from Neuro-pedagogyinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2