Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Rojas Velázquez, Osvaldo JesúsQuiñonez Rodríguez, Floresmiro2023-06-132023-06-132014-07-31http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8049The teaching and learning process in the mathematics context of the basic secondary contributes to the resolution of problems of everyday life. This research offer activities focused on the development of spatial thinking and aleatory thinking, with non-routine problem solving in tenth graders students of the Institution José María Carbonell of San Antonio. Methodologically, Critical mathematics education, Wegner’s Community of Practice and problem solving of Schoenfeld are used as theoretical framework, in order for the students appropriate of mathematics concepts and at the same time, assume a critical position about problems of their environment and the general situation of the country.El proceso de enseñanza y aprendizaje contextualizado de la matemática en la básica secundaria contribuye a la resolución de problemas relacionados con la vida cotidiana y de trabajo. En esta investigación se ofrecen actividades enfocadas en el desarrollo del pensamiento espacial y pensamiento aleatorio, bajo la resolución de problemas no rutinarios en estudiantes del grado décimo de la institución educativa José María Carbonell del municipio de San Antonio departamento de Tolima. Metodológicamente se triangulan la educación matemática crítica de Skovsmose, la comunidad de práctica de Wenger y la resolución de problemas de Schoenfeld, para que el estudiante se apropie de conceptos matemáticos, y a la vez asuma una posición crítica sobre los problemas de su entorno y la situación en general del país.spaAcceso abiertoMatemáticas - Enseñanza51054.14 Q79eLa enseñanza aprendizaje de la matemática en los estudiantes de grado décimo en el contexto de la zona cafeteraTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)Mathematics - Teachinginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aizikovitsh, E. (s. f). The extent of critical and creativity thinking displayed during problem solving among students attending the mathematically talented youth program. Beit Berl Academic College, Israel. Recuperable el 29 de marzo 2014 en la URL:http://cerme8.metu.edu.tr/wgpapers/WG7/WG7_Aizikovitsh_Udi.pdfAlmeida, M. (2002). 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