Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Angel Cuervo, Zaida MabelToledo Aguilar, José DavidGonzález Aucique, Silvia Liliana2023-02-012023-02-012022-11-16http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7424The results of an investigation on the different factors and typologies of school absenteeism that occurred during the social and health emergency Covid Sar-19, carried out in an official school in the city of Bogota, are presented. The objective of this study was to identify the typologies of absenteeism presented during the social and sanitary emergency Covid Sar-19 in a District educational institution of the city of Bogota in middle school students. The methodological design is qualitative, framed in an interpretative paradigm. A structured interview was designed and applied to directors of the institution to collect a diagnosis of the actions implemented during the Learn at Home strategy. The opinions collected allowed the creation of an instrument to assess absenteeism associated with cultural and economic capital, which was validated by three expert peers. This instrument was applied to 198 students from both days of high school. It is concluded that after a documentary and systematic search of the typologies of absenteeism, it is evident that the importance of absenteeism has not yet been sufficiently disseminated. And it is significant to involve it in the institutional practices and in the educational entities, allowing to attack this problem. This research made it possible to establish that the social context in which the educational community is located, and the lack of follow-up have a marked influence on the cases in which absenteeism occursEl presente documento tiene como fin presentar los resultados de una investigación, cuyo objetivo consistió en identificar las tipologías de absentismo presentadas durante la emergencia social y sanitaria Covid Sar-19 en una institución educativa Distrital de la ciudad de Bogotá en estudiantes de media. El diseño metodológico es de tipo cualitativo y se enmarca en un paradigma interpretativo. Para la recolección de la información se diseñó una entrevista estructurada, que fue aplicada a directivos de la institución con el fin de obtener un diagnóstico de las acciones implementadas durante la estrategia Aprende en Casa. Las opiniones recogidas permitieron la creación de un instrumento de valoración del absentismo asociado al capital cultural y económico, el cual fue validado por tres pares expertos y aplicado a 198 estudiantes de ambas jornadas pertenecientes a educación media. Se concluye y evidencia, después de una búsqueda documental y sistemática de las tipologías de absentismo que, aún no se ha divulgado lo suficiente respecto a la importancia de éste y que resulta significativo involucrarlo en las practicas institucionales y en las entidades educativas, con el fin de diseñar estrategias y técnicas que permitan contrarrestar dicha problemática. Esta investigación permitió establecer que el contexto social en el cual se ubica la comunidad educativa y la falta de seguimiento influye marcadamente en los casos en que se presentan absentismo.spaAcceso abiertoAbsentismo escolarpandemia Covid Sar-19Estrategia Aprende en casa,Vcapital cultural, capital social y capital económico.370El absentismo durante la emergencia sanitaria y social Covid Sar-19 en estudiantes de educación media escolar y la incidencia del capital cultural y económico.Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)Strategy Learn at homeCultural capitalsocial capital and economic capital.info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Agencia EFE. (2020). Colombia, La radio vuelve a ser la escuela de miles de niños en. CORONAVIRUS EDUCACIÓN. https://www.efe.com/efe/america/sociedad/la-radiovuelve-a-ser-escuela-de-miles-ninos-en-colombia/20000013-4270749Albornoz, M., Barrere, R., Osorio, L., y Sokil, J. (2021). La respuesta de la ciencia ante la crisis del COVID-19. Papeles Del Observatorio, 115–133.Amaya Jimenez, L. F., Juan Camilo, D. G., Heidy Vanessa, J. G., y Laura Katherine, M. T. (2021). Método Fenomenológico Hermenéutico. Método Fenomenológico Hermenéutico, 7(1), 201–215. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.01971Antonio, J., y Alcázar, Á. (2004). Absentismo escolar : un problema social . Adriano Delgado D ´ Antonio.Banco Mundial. (2020). El Costo De Mantenerse Sanos (Issue October). https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1651-2Betania, M., Cerruti, O., y Vior, S. E. (2000). La Educación Y Los Organismos Internacionales De Crédito. Préstamos Y Recomendaciones Para América Latina (2000-2015) Education and the International Credit Organizations. Loans and Recommendations To America Latina (2000-2015). María Betania Oreja Cerruti y Susana E. Vior JOURNAL OF SUPRANATIONAL POLICIES OF EDUCATION, 4, 18–37Blake, P., y Wadhwa, D. (2020). Resumen anual 2020_ El impacto de la COVID-19 (coronavirus) en 12 gráficos. In Banco Mundial (Vol. 19, pp. 1–19).Blaya, C. (2009a). L’absentéisme des collégiens : prévalence et caractéristiques. Les Sciences de l’éducation - Pour l’Ère Nouvelle, 42(4), 39. https://doi.org/10.3917/lsdle.424.0039Blaya, C. (2009b). L’absentéisme des collégiens : prévalence et caractéristiques. Les Sciences de l’éducation - Pour l’Ère Nouvelle, Vol. 42(4), 39–58. https://doi.org/10.3917/lsdle.424.0039instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/