Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Rojas Velázquez, Osvaldo JesúsChávez Castiblanco, Carlos Fernando2023-06-262023-06-262022-12-12http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8102This research seeks to characterize divergent thinking, underlying the resolution of geometric problems with multiple solutions, through the analysis of a system of activities applied with high school students in the city of Bogotá, exploring the relationships between divergent thinking and creativity through fluency, flexibility and originality. The research is approached from a mixed approach with an action research design applying methods of analysis-synthesis, participant observation, content instruments, besides being consistent with psychometric and pragmatic trends of creativity.Esta investigación busca caracterizar el pensamiento divergente, subyacente a la resolución de problemas geométricos con múltiples soluciones, a través del análisis de un sistema de actividades aplicado con estudiantes de secundaria en la ciudad de Bogotá, explorando las relaciones entre el pensamiento divergente y la creatividad a través de la fluidez, la flexibilidad y la originalidad. La investigación se aborda desde un enfoque mixto con un diseño de investigación acción aplicando métodos de análisis-síntesis, observación participante, instrumentos de contenido, además de ser coherente con las tendencias psicométricas y pragmáticas de la creatividad.spaAcceso abiertoCreatividadpensamiento divergentegeometríaproblemas51054.22 C564Caracterización de las relaciones y fronteras entre el pensamiento divergente y la creatividad. Un estudio a través de la resolución de problemas geométricos con estudiantes de secundariaTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)creativitydivergent thinkinggeometryproblemsinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52, 215–241.Arzarello, F. S. (2021). Imaging and visualizing in geometry: explorations by mathematics university students. ICME-14. Shanghai, China.Ballester, S. y. (1992). Metodología de la enseñanza de la matemática. La Habana: Pueblo y EducaciónBecker, J., & Shimada, S. (1997). A new proposal for teaching mathematics. Reston, VA: NTCMBlajenkova, O., & Kozhevnikov, M. (2009). The new object-spatial-verbal. Applied Cognitive Psychology, 23(5), 638-663.Campistrous, L., & Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Pueblo y Educación.Cantoral Uriza, R., & Montiel Espinoza, G. (2001). Funciones: visualización y pensamiento matemático. México: Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN.Charles, R., & Lester, F. (1982). Teaching problem solving: What, why and how. Palo Alto: Dale Seymour Publications.Cropley, D. H. (2017). Psychological and Neuroscientific Perspectives on Mathematical Creativity and Giftedness. En R. Leikin, & B. Sriraman, Creativity and Giftedness. Advances in Mathematics Education (págs. 183-199). Springer, ChamCsikszentmihalyi, M. (2000). Implications of a systems perspective. En J. Sternberg, Handbook of creativity (págs. 313-338). Cambridge: Cambridge Universityinstname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/