2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10906In the dichotomy between universals and localisms, hegemonic Western Eurocentric culture has now reached its limits. In this context, and given the fact that we cannot think of one global cultural pattern to which all plural forms of culture can belong, the need arises to educate towards these proposed foreign universals in the same way as local knowledge. The particular approach of competencies adopted and promoted by the Colombian National Ministry of Education has begun to cautiously harmonizethese extremes of globalness and localness.En la dicotomía entre universalismos y localismos, la cultura occidental hegemónica eurocentrista ahora llega a sus límites. En este contexto, y dado que no se puede pensar en un solo patrón cultural global en el que quepan todas las formas plurales de cultura, emerge la necesidad de educar tanto sobre postulados universales foráneos, como sobre saberes locales. El enfoque particular de competencias acogido y promocionado por el Ministerio de Educación Nacional de Colombia logra retraídamente armonizar estos extremos de globalidad y localidad.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0globalidadlocalidadcultura occidental hegemónicauniversalismoshegemonicWestern Eurocentric culturehegemonicuniversalsEducation in Colombia: an Approach for Competences and “Glocation”Educación en Colombia: el enfoque por competencias y la ʻ'glocalizaciónʼinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2