2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10364The problems in the social skills and mental health of deaf people in Colombia are increasing every day, which has led to identifying the incidents that are occurring in their communication, social interaction and teamwork, so that, according to the results and recommendations, raise awareness about the importance of inclusion in higher education for deaf people, aiming to improve their physical, emotional and mental well-being. Therefore, the present research aims to analyze the current state of research on the implementation of Colombian Sign Language in higher education as an inclusion strategy and the impact on the social skills of non-hearing people throughout the century XXI. From a documentary review, with a quantitative approach, descriptive scope and empirical-analytical epistemological. A total of 39 negative incidents were found in the communication skills of deaf people and 11 with positive incidences. In interaction skills, 44 investigations with negative incidences and 9 with positive incidences were found. For teamwork skills, 38 publications with negative incidences and 5 with positive incidences. The city of Bogotá is the one that refers the most research on the social skills of deaf people who use the Colombian sign language in the last century, according to the results obtained.Las problemáticas en las habilidades sociales y salud mental de las personas sordas en Colombia cada día son más, lo que ha permitido identificar las incidencias que se están presentando en su comunicación, interacción social y trabajo en equipo, para que así, según los resultados y recomendaciones se concientice sobre la importancia de la inclusión a la educación superior de las personas no oyentes, apuntando a mejorar su bienestar físico, emocional y mental. Por ello, el presente artículo tiene como objetivo, analizar el estado actual de las investigaciones sobre la implementación de la Lengua de Señas Colombiana en la educación superior como estrategia de inclusión y las incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes a lo largo del siglo XXI. A partir de una revisión documental, con enfoque cuantitativo, de alcance descriptivo y criterio epistemológico empírico-analítico. Se encontraron un total de 39 incidencias negativas en las habilidades de comunicación de las personas sordas y 11 con incidencias positivas. En las habilidades de interacción se encontraron 44 con incidencias negativas y 9 con incidencias positivas. Para las habilidades de trabajo en equipo 38 con incidencias negativas y 5 con incidencias positivas. La ciudad de Bogotá es la que más refiere investigaciones en torno a las habilidades sociales de personas sordas que hacen uso de la lengua de señas colombiana en el último siglo, de acuerdo con los resultados obtenidos.Derechos de autor 2022 Kathleen Daniela Gomez Zapatahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Habilidades socialeslengua de señas colombianapersonas sordasinclusióneducación superiorSocial skillscolombian sign languagedeaf peopleinclusionhigher educationLengua de Señas Colombiana y Educación Superior: Incidencias en las habilidades sociales de personas no oyentes en el siglo XXI.info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2