Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Rojas Velázquez, Osvaldo JesúsLugo López, Oscar Favián2021-10-272021-10-272021-01-30http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5095Today's school requires teaching and learning about Euclidean and non-Euclidean geometry from the earliest educational levels. The research is carried out with the purpose of making a transition from Euclidean to non-Euclidean geometry, through constructions with a ruler and compass, with their subsequent comparison on the computer using the GeoGebra software, contributing to the characterization of geometric thinking involved, in seventh grade students from the Rodrigo Lara Bonilla school.La escuela actual requiere de una enseñanza y de un aprendizaje sobre la geometría euclidiana y no euclidiana desde los primeros niveles educativos. La investigación se realiza con el propósito de efectuar una transición desde de la geometría euclidiana a la no euclidiana, a través de construcciones con regla y compás, con su posterior comparación en el ordenador por medio del software GeoGebra, contribuyendo a la caracterización del pensamiento geométrico involucrado, en estudiantes de grado séptimo del colegio Rodrigo Lara Bonilla.spaAcceso abiertoGeometría euclidianaenseñanza aprendizajegeometría hiperbólicageometría dinámica511De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámicaTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)teaching learninghyperbolic geometrydynamic geometryinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Arboleda, L. C. & Anacona, M. P. (1994). Las Geometrías no euclidianas en Colombia, profesor Julio Garavito (1865-1920).Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52(3).Atanasova-Pacemska, T., Gunova, V., Lazarova, L., & Pacemska, S. (2016). Visualization of the Geometry Problems in Primary Math Education-Needs and Challenges. IMO-Istrazivanje matematickog obrazovanja, 8(15), 33-37.Ballester, S. et al. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática. Tomo I y II.La Habana: Pueblo y Educación.Barker, S. (1969). Filosofia da Matemática. Rio de Janeiro: Zahar Editores.Boyer, C. B. (1996). Historia da Matematica. Sao Paulo: Editora Edgard Blucher.Cabariti, E. (2004). Geometria Hiperbólica: uma proposta didactica em ambiente informatizado. Dissertacao de Mestrado em Educacao Matemática, Pontifícia Universidade Católica de Sao Paulo.Cantoral, R., & Montiel, G. (2003). Visualización y pensamiento matemático. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 16(2), 694-701.Chiappini, G., & Bottino, R. M. (1999). Visualisation in teaching-learning mathematics: the role of the computer. Computer Graphics And Visualization Education.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/