Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Aguilar, Mariela VictoriaTrujillo Tamayo, Carolina2021-03-012021-03-012020-11-25http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2195PropiaThis research has as objective to analyze the manifestations of stress in the teachers of the Educational Institution of La Tulia, Bolivar-Valle, in the context of the COVID-19 pandemic, consider the pedagogical challenges that teachers have had to assume to teach their classes remotely. To achieve this, the researcher used the conceptual and theoretical description of the role of the teacher, the background of work stress in this profession, and its physical and emotional manifestations; besides, it is mentioning the public health emergency and the containment measures adopted by the Colombian Ministry of Education to deal with the COVID-19 pandemic, which limited not only face-to-face teaching but also the development of academic activities in the classroom. To collect information was used the quantitative methodology of non-experimental type, with a transactional or cross-cutting study, using the research tool Maslach Burnout Inventory - MBI-ES. This study was applied to 25 teachers rurals of elementary school and high school of that Educational Institution, studying 18 feminine gender and 7 masculine gender teachers, in an age range between 25 and 65 years old. As a result, was found that the teachers of the institution taking into account the development of their function in the context of pandemic and social isolation do not present a significant level of Burnout stress, due to the constant support they have received during the time of isolation by the directors of the school. However, the results show an increasing trend related to the emotional exhaustion in older participants and the ones with the longest service time.La presente investigación tiene como objetivo analizar las manifestaciones de Estrés en los Docentes de la Institución Educativa la Tulia del Municipio de Bolívar-Valle, en el contexto de la pandemia por el COVID-19, teniendo en cuenta los desafíos pedagógicos que han tenido que asumir los docentes para impartir sus clases de manera remota. Se hizo uso de la descripción conceptual y teórica del rol del docente, así como, antecedentes del estrés laboral en esta profesión, sus manifestaciones físicas y emocionales, al igual que se hace mención de la emergencia de salud pública y las medidas de contención adaptadas por el ministerio de educación para hacer frente a la pandemia por el COVID- 19 que limito los encuentros presenciales y desarrollo de las actividades académicas en el aula. Para obtener información se hizo uso de una metodología Cuantitativa, de tipo no experimental, con un estudio transeccional o transversal, utilizando como instrumento El Inventario Maslach para Burnout-MBI-ES, fue aplicado a 25 docentes rurales de básica primaria y secundaria de la Institución Educativa en mención, 18 docentes de género femenino y 7 de género masculino, entre los 25 y 65 años de edad. Concluyendo que los docentes de la institución investigada ante el desarrollo de su función en el contexto de pandemia y el aislamiento social no presentan un nivel de estrés Burnout significativo debido al constante apoyo directivo que han recibido durante el tiempo de aislamiento, mostrando una leve tendencia al agotamiento emocional en los participantes de mayor rango de edad y con mayor tiempo de servicio.spaAcceso restringidoDocencia, Estrés, Rural, COVID-19.Manifestaciones del Estrés en los Docentes Rurales en el Contexto de la Pandemia Por el COVID-19Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Keywords: Teaching, Stress, Rural, COVID-19info:eu-repo/semantics/restrictedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_16ec(Raver , & Nishii. (2010). https://blog.neuronup.com/estres-laboral/.Alcaraz, M. (2020). ABC Bienestar. Obtenido de Ansiedad: https://www.abc.es/bienestar/psicologia-sexo/abci-ansiedad-201909250938_noticia.htmlAlmada, M. d. (s.f.). 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