2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11430This research was developed from the reflection of our what to do as teachers punctually in the Restrepo Millán district school located in the Rafael Uribe Uribe locality of the city of Bogotá, with the population of tenth grade students belonging to the deepening of Design. It has been shown that students present various difficulties with the spatial geometric thinking competence, which focuses on the appropriation of concepts and geometric figures applied to the creation of compound designs.In inquiring about this type of thinking, Hoffer and Van Hiele have developed two theories that contribute to the understanding of geometry respectively. Hence, a diagnostic instrument was formulated that obeys the understanding skills of Hoffer's geometry and the teaching levels of van Hiele's geometry; in order to identify geometric concepts, geometric transformations and creation of flat compound designs, and thus determine the level of development of thought in the study population.Esta investigación se desarrolló a partir de la reflexión de nuestro que hacer como docentes puntualmente en el colegio distrital Restrepo Millán ubicado en la localidad Rafael Uribe Uribe de la ciudad de Bogotá, con la población de estudiantes de grado décimo pertenecientes a la profundización de Diseño. Se ha evidenciado que los estudiantes presentan varias dificultades con la competencia de pensamiento geométrico espacial, el cual se enfoca en la apropiación de conceptos y figuras geométricas aplicadas a la creación de diseños compuestos.Al indagar sobre este tipo de pensamiento, Hoffer y Van Hiele han desarrollado dos teorías que contribuyen a la comprensión de la geometría respectivamente. De ahí se formuló un instrumento diagnóstico que obedece a las habilidades de comprensión de la geometría de Hoffer y los niveles de enseñanza de la geometría de van Hiele; con el fin de identificar conceptos geométricos, transformaciones geométricas y creación de diseños compuestos planos, y así determinar el nivel de desarrollo del pensamiento en la población de estudio.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0pensamiento geométrico espacialestrategia didácticadiseño básicoteseladosfiguras geométricas planas básicasGeometric spatial thinkingdidactic strategybasic designtessellationsbasic flat geometric figuresPensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseñoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2