2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11474The COVID-19 pandemic generated a series of unprecedented challenges in all sectors, including the educational field. The abrupt transition to distance education and the limitations imposed by social distancing measures had a profound impact on educational dynamics. These problems cover academic, social, emotional, and technological aspects that affected students, teachers, parents, and the educational community in general. This research has a qualitative approach of an interpretive, descriptive, and analytical type. The objective was to analyze the transformations that technology-mediated education in times of pandemic has generated in the teaching-learning processes in Colombian educational institutions. The main findings cover aspects such as seeing the teaching process as a general and not a particular model based on the rhythms, learning styles, and multiple intelligences of the students; the evaluation phase is seen as an assignment of evaluative grades, not as a permanent and inherent aspect of the teaching-learning process that must be holistic, participatory, flexible, formative, interpretive, and technical; the absence of digital literacy and lack of resources meant that educators had to face in a complex way a change from the face-to-face education model to one mediated by technology. It is necessary to transform the educational system into one of easy access for the entire community, equality in resources, digital literacy for all educational actors, the generation of flexible policies, and the creation of pedagogical practices in accordance with students' needs.La pandemia por Covid-19 generó una serie de desafíos sin precedentes en todos los sectores, incluido el ámbito educativo. La transición abrupta hacia la educación a distancia y las limitaciones impuestas por las medidas de distanciamiento social tuvieron un profundo impacto en la dinámica educativa. Estos problemas abarcan aspectos académicos, sociales, emocionales y tecnológicos que afectaron a estudiantes, docentes, padres y comunidad educativa en general. La presente investigación es de enfoque cualitativo de tipo interpretativo, descriptivo y analítico. El objetivo fue analizar las transformaciones que la educación mediada por tecnología en tiempos de pandemia ha generado en los procesos de enseñanza/aprendizaje en las instituciones educativas escolares colombianas. Los principales hallazgos abarcan los siguientes aspectos tales como ser visto el proceso de enseñanza como un modelo general y no particular basado en los ritmos, estilos de aprendizaje e inteligencias múltiples de los discentes, la fase de evaluación es vista como una asignación de nota valorativa mas no como un aspecto permanente e inherente al proceso enseñanza-aprendizaje que debe ser holística, participativa, flexible, formativa, interpretativa, técnica; la ausencia de alfabetización digital y falta de recursos implicó en los educadores afrontarse de una manera compleja a un cambio de modelo de educación presencial a uno mediado por la tecnología. Se hace necesario transformar el sistema educativo a un sistema de fácil acceso a toda la comunidad, igualdad en recursos, alfabetismo digital para todos los actores educativos, generación de políticas flexibles y creación de prácticas pedagógicas acordes a las necesidades de los estudiantes.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0pandemiaconfinamientoeducación mediada por la tecnologíaenseñanza y aprendizajepandemicconfinementtechnology-mediated educationteaching and learningEducación mediada por la tecnología y pandemia. ¿Qué se transformó en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la escuela colombiana? La visión del docenteinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2