Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Osorio Bustamante, EdisonVargas Duran, Cristian Camilo2021-03-092021-03-092020-11-23http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2904PropiaTo design, plan and build a vehicular structure, civil engineering focuses on the specificities contained in the international standard AASHTO LRFD, which Colombia adjusts to the national reality through CCP-2014, aimed at promoting technically efficient structures subject to criteria ethical-professionals, that improve communication and local and national mobility, that attend to variations in temperature depending on the region in which the design is projected. Meeting current regulations necessarily leads to thinking about the endogenous and exogenous influences to which the structure is subjected, to consider the incidence of these elements in the deterioration. Evaluating the variation of the temperature in the vehicular bridge of Terreros Soacha, needs an approach to the normative consideration applied for this mixed bridge (concrete and steel), subjected to thermal gradients produced by environmental factors that impact on the area (ambient temperature, radiation solar, wind speed, rainfall, cloud cover, among others), not contemplated in the Colombian technical standard. The objective is to evaluate the behavior of the thermal variation in the vehicular structure of Terreros (Soacha), to provide reference information to the design temperatures of mixed structure bridges, comparing the results obtained in the field using the FLIR ONE PRO thermal camera and those obtained through the application of the numerical model.Para diseñar, planear y construir, una estructura vehicular, la ingeniería civil se centra en las especificidades contenidas en la norma internacional AASHTO LRFD, que Colombia ajusta a la realidad nacional mediante la CCP-2014, orientada a propiciar estructuras técnicamente eficientes y sometidas a criterios ético-profesionales, que mejoren la comunicación y movilidad local y nacional, que atienda las variaciones de la temperatura dependiendo de la región en que se proyecte el diseño. Atender la normatividad vigente, necesariamente conlleva a pensar en las influencias endógenas y exógenas a las que se somete la estructura, para considerar la incidencia de estos elementos en el deterioro. Evaluar la variación de la temperatura en el puente vehicular de Terreros Soacha, necesita una aproximación a la consideración normativa aplicada para este puente mixto (hormigón y acero), sometido a gradientes térmicos producidos por factores ambientales que impactan en la zona (temperatura ambiente, radiación solar, velocidad del viento, precipitaciones, nubosidad, entre otros), no contemplados en la norma técnica colombiana. Como objetivo se busca evaluar el comportamiento de la variación térmica en la estructura vehicular de terreros (Soacha), para aportar información de referencia a las temperaturas de diseño de puentes de estructura mixta, comparando los resultados obtenidos en campo mediante la cámara térmica FLIR ONE PRO y los obtenidos a través de la aplicación del modelo numérico.spaAcceso abiertoEstructura vehiculardeformaciones en estructurasgradiente térmicopuente viga mixtotransferencias de calorEvaluación de la temperatura superficial del puente vehicular de terreros en el municipio de Soacha, CundinamarcaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Vehicular structurethermal equilibriumdeformations in structuresthermal equilibriumthermal gradientcomposite bridgeheat transfersinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Agredo, C. A., Sarmiento, N. S., & Viviescas, J. A. (2016). 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