Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Mejia Martinez, Elder AlbertoCastillo de Horta, Kessia OrnellaOrtega Romero, Aurora Isabel2023-08-142023-08-142023-06-06http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8445Community-based tourism has become an alternative to promote sustainable development and the conservation of the cultural and natural heritage of local communities. In this context, the 3rd commune of Santa Marta, Pescaito neighborhood, has developed a community-based tourism strategy to strengthen its cultural identity and promote the active participation of the community in tourism management. This research aims to analyze the community-based tourism strategy in the 3rd commune of Santa Marta, Pescaito neighborhood, as a tool for tourism competitiveness and the strengthening of the community's cultural identity. To achieve this goal, a literature review on community-based tourism, sustainable development, responsible tourism, and social and solidarity economy was carried out. In addition, a case study was conducted in the Pescaito neighborhood, through interviews with local actors and participant observation. The results of the research indicate that communitybased tourism has contributed to the strengthening of the community's cultural identity and the generation of economic and social benefits for the community. However, greater coordination and collaboration between local actors are required to strengthen the community-based tourism strategy and improve its impact on the community.El turismo comunitario se ha convertido en una alternativa para promover el desarrollo sostenible y la conservación del patrimonio cultural y natural de las comunidades locales. En este contexto, la comuna 3 de Santa Marta, barrio Pescaito, ha desarrollado una estrategia de turismo comunitario para fortalecer su identidad cultural y promover la participación activa de la comunidad en la gestión turística. Este trabajo de investigación tiene como objetivo analizar la estrategia de turismo comunitario en la comuna 3 de Santa Marta, barrio Pescaito, como una herramienta de competitividad turística para el fortalecimiento de la identidad cultural de la comunidad. Para lograr este objetivo se ha realizado una revisión bibliográfica sobre turismo comunitario, desarrollo sostenible, turismo responsable y economía social y solidaria. Además, se ha realizado un estudio de caso en el barrio Pescaito, a través de entrevistas a los actores locales y la observación participante. Los resultados de la investigación indican que el turismo comunitario ha contribuido al fortalecimiento de la identidad cultural de la comunidad y a la generación de beneficios económicos y sociales para la misma. Sin embargo, se requiere de una mayor coordinación y colaboración entre los actores locales, para fortalecer la estrategia de turismo comunitario y mejorar su impacto en la comunidadspaAcceso abiertoTurismo Comunitario, Diseño de Producto Turistico, Turismo Cultural, Competitividad, Gestion del TurismoTurismo Comunitario en la comuna tres de Santa Marta, barrio Pescaito; como estrategia de competitividad turística para el fortalecimiento de la identidad cultural de la comunidadTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)community-based tourism, sustainable development, responsible tourism, social and solidarity economy, cultural identity.info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ashley, C. &. (2014). Tourism and poverty reduction: Pathways to prosperity. . Austin: Routledge.Balaton, K. &. (2011). Sustainable tourism and cultural heritage: New perspectives on tourism destination management. Boston: Routledge.ba, M. R. (2015). Turismo comunitário e desenvolvimento sustentável: O caso da comunidade de Boqueirão, Nordeste do Brasil. Manaos: Revista Turismo Visão e Ação,.Castellanos, O. R. (2019). Análisis de la competitividad turística en comunidades rurales de México: El caso del ecoturismo comunitario. . CDMX: Estudios y Perspectivas en Turismo, 28(1), 1-20.Chakraborty, S. &. (2017). Community-based tourism: An innovative approach to sustainable development. . Camberra: Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 9(3), 312-327.Dredge, D. &. (2015). Mobilities and sustainable tourism. . Mexico: Routledge. Durán, J. J. (2019). Turismo comunitario: Una estrategia de desarrollo sostenible para México. CDMX: Espacios, 40(45), 10.stenible: Una revisión bibliográfica. . Santa Marta: Observatorio de la Economía Latinoamericana, 1-25.Garcia. (2022). Tourism and water: Interactions, impacts and challenges. Santa Marta: Norma.Goodwin, H. (2019). Community-based ecotourism: The significance of social capital. NY<: Annals of Tourism Research, 38(4), 1490-1505.Gursoy, D. K. (2018). Sustainable tourism: Development, operations, and management. . Panamá: Routledge.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/