Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Cuesta-Moreno, Óscar Julián2021-11-102021-11-102010-12-14http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5531With ever more force, the last few years have given shape to a rising group of thinkers who started questioning the current colonialism of knowledge, power and being, andwhose thoughts and contributions have also begun identifying solutions to the hegemonic epistemic dependence of countries ‘condemned’ by the modern world-system (Wallerstein, 1999). Accordingly, the article encourages reviewing the epistemological foundations that govern research in Colombian university faculties, offering ideas or principles for starting an academicdialogue with teachers, researchers and students.En los últimos años se ha venido gestando, cada vez con más fuerza, un creciente grupo de pensadores que empiezan a cuestionar el vigente colonialismo del saber, del poder y del ser. Asimismo, sus reflexiones han empezado a mostrar salidas a la hegemónica dependencia epistémica de los países ‘condenados’ por el sistema-mundo moderno (Wallerstein, 1999). Precisamente, el presente artículo invita a revisar los fundamentos epistemológicos que rigen la investigación en las facultades de las universidades colombianas, brindando nociones o principios para empezar un diálogo académico con docentes, investigadores y estudiantes.application/pdfspaAcceso abiertoEpistemologyuniversalismEpistemologíaeurocentrismuniversalismosdecolonizationeurocentrismotransmodernitydescolonizaciónmulticulturalismtransmodernidad e interculturalidadNotions for revising epistemic research principles: A decolonized outlookNociones para revisar los principios epistémicos de la investigación: una mirada descolonizadoraArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2