Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Falk de Losada, MaryBlanco Rodríguez, Andrés Felipe2023-06-092023-06-092015-01-15http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8048There are a number of papers on Mathematics teaching where contextualized problems are intended to be developed as starting point for the different subjects of the lesson, even if they lack support on a theory which tells how to do it properly. Dutch researchers such as Hans Freudenthal have developed the Realistic Mathematics Educational Theory (RME) where contextualized problems are the fundamental principle along with some other kind of problems that help the implementation of this in the class room. This theory has been applied at several schools and in textbooks in Holland showing excellent results on the students’ side, especially when it comes to international level test. This paper makes use of this theory as framework for designing the activities and it is based on Wenger’s communities of practice applied to studentsExisten variedad de trabajos en educación matemática donde se procura desarrollar problemas contextualizados como punto de inicio para las diferentes temáticas de clase; aun así estos carecen de teoría que fundamente el cómo hacer esto de forma correcta. Investigadores holandeses encabezados por Hans Freudenthal, han desarrollado la teoría de la educación matemática realista (EMR) donde tienen como uno de sus principios el trabajo con problemas contextualizados y otros más que ayudan a la aplicación de los mismos en el aula de matemáticas. Esta teoría se aplica en muchos colegios y libros en Holanda mostrando excelentes resultados en matemáticas por parte de los estudiantes en especial en pruebas de evaluación internacionales. El presente trabajo utiliza esta teoría como marco para el diseño de las actividades y se fundamenta en las comunidades de práctica de Wenger para el trabajo en el aula con los estudiantes.spaAcceso abiertoMatemáticas - Enseñanza510Construcción del significado de proporcionalidad a través de la educación matemática realistaTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)math teachinginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ainley, J. & Pratt, D. (2005). The significance of task design in mathematics education: examples from proportional reasoning. In Chick, H. L. & Vincent, J. L. (Eds.). Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1, pp. 93-122. Melbourne: PME.AuzmendI, E. (1992). Las actitudes hacía la matemática estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Mensajero: Bilbao.Barrera-Osorio, F., Maldonado, D. & Rodríguez, C. (2012). Calidad de la educación básica y media en Colombia: diagnóstico y propuestas. Serie documentos de trabajo. Facultad de economía. Universidad del Rosario. Bogotá.Bjorg, O. (2003). Making meaning of proportion: A study of girls in two icelandic classrooms. Tesis doctoral. University of Wisconsin-Madison.Broekman, H. Van der Valk, T y Wijers, M (2000). Teacher knowledge needed to teach ratio and proportion in secondary school mathematics: on using the ratio table. Universiteit UtrechtCai, J., Lo, J. & Watanabe, T. (2004). Developing ratio concepts: an asia perspective, Mathematics teaching in the midle school. NCTM. E.E.U.UCasey, J. (1885). The first six books of the Elemets of Euclid. Third edition. Cornell University Press. DublinCockcroft W. (1985). Mathematics counts. Report of the Committee of Inquiry into the Teaching of Mathematics in Schools under the Chairmanship of Dr WH Cockcroft. London.Dweck, C. y Elliot, E. (1983). Achievement motivation. En E.M. Hetherington (ed.) Socialization, personality and social development . Wiley y Sons, Nueva York.Redacción El Tiempo (1 de abril 2014). Colombia se vuelve a rajar en pruebas Pisa. El Tiempo. Colombia. Recuperado el 9 de octubre de 2014 en http://www.eltiempo.com/vida-de-hoy/educacion/colombia-se-raja-en-pruebaspisa_13761795-4instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/