2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10679This text elaborates and brings up-to-date ideas on the processes of place-making and recreation in architecture (Rueda, 2009), with a study on the Casa de Huéspedes Ilustres in Cartagena de Indias (1980-1982) by architect Rogelio Salmona (1927- 2007). One initial premise is place-making, a re-creative process that entails the transformation of an existing site, which holds itself to a potential for poetic interpretation that, works to elevate the architect to the dimension of a dwelling construct of historicity. Historicity is understood here as the immanence of the past, of time and history in the making of our present and the imagination of our future. It is stressed here that historicity paradoxically attempts for an ahistorical expression of eternity in time. The concept of place, which exceeds in its complexity, and includes that of site, unfolds into larger totalities to configure our “place-world.” Place and world in the phenomenological tradition are synonymous (Merlau-Ponty, 2004, p. 196, xi, pp. 405-407; Malpas, 1999, p. 196; Rueda, 2015, pp. 19-46). Place-making is understood therefore as poetic recreation: union, condensation or transfiguration of –material, experiencial, and memorable– architectural images coming from other places in the configuration of a world or totality of experience.Este escrito re-elabora y actualiza ideas relativas a los procesos de re-creación poética de lugar en la arquitectura (Rueda 2009) con un estudio de la Casa de Huéspedes Ilustres en Cartagena de Indias (1980-1982) del arquitecto colombiano Rogelio Salmona (1927-2007). Una premisa inicial es: hacer lugar resulta un proceso re-creativo, si se tiene en cuenta que implica la transformación de un sitio existente, el cual tiene un potencial de interpretación poética que, con la obra, el arquitecto eleva a la dimensión de un constructo habitable de historicidad. Se entiende por historicidad, la inmanencia del pasado, del tiempo y la historia en la construcción del presente y la imaginación del futuro. Se enfatiza que con la historicidad se busca en forma paradójica una expresión a-histórica o de eternidad en el tiempo. El concepto de lugar, inclusivo y más complejo que el de sitio, se despliega en totalidades mayores y que constituyen en conjunto, un “mundolugar”. “Lugar” y “mundo” son sinónimos en la tradición fenomenológica (Merlau-Ponty, 2004, p. 196, xi, pp. 405-407; Malpas, 1999, p. 196; Rueda, 2015, pp. 19-46). Hacer lugar se entiende entonces como re-creación poética: unión, condensación o transfiguración de imágenes arquitectónicas –materiales, experienciales, memorables– provenientes de otros lugares para configurar un mundo o totalidad de experiencia.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0ArquitecturaLugarRe-creaciónPoéticaFenomenologíaHistoricidadArchitecturePlaceRecreationPoeticsPhenomenologyHistoricityRe-creation and historicity through the modernist sieve: Casa de Huespedes Ilustres by Rogelio SalmonaRe-creación e historicidad en el cedazo de la modernidad: la Casa de Huéspedes Ilustres de Rogelio Salmonainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2