2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11414Postmodern society is immersed in a global context of drastic and profound changes. Technological disruption has set a trend and this requires rethinking innovation, humanization and predictability. Distance education using virtual environments shows a very different scenario in which students were a year ago and it is necessary to offer more humanized responses to these new technological forms of human life.  A transformation of the work systems and new individual and social behaviors in the daily life is observed, where two different dimensions for the human beings are distinguished: situated and virtual contexts. The dynamics of transculturation and the dependence on social networks, virtual environments and videoconference platforms propose new paradigms for human development. In this scenario, Information and Communication Technologies (ICT) cannot be seen only as a pedagogical resource but as a catalyst agent in knowledge management and competence development. This work promotes reflection on the attitudes, knowledge and management that students of Chilean pedagogy have towards ICTs in their university learning experience prior to the COVID-19 context. The results show a positive attitude towards the use of these technological resources. However, this context reveals deficiencies in equipment, connectivity and training in the pedagogical use of ICTs to manage knowledge and learning, which requires urgent planning and reorientation by authorities and educators.La sociedad postmoderna se encuentra inmersa en un contexto global de cambios drásticos y profundos. La disrupción tecnológica ha marcado una tendencia y esto requiere repensar la innovación, humanización y previsión. La educación a distancia utilizando ambientes virtuales deja ver un escenario muy distinto en el que se encontraban los estudiantes hace un año atrás y se hace necesario ofrecer respuestas más humanizadas a estas nuevas formas tecnológicas de la vida humana.  Se observa una transformación de los sistemas de trabajo y nuevos comportamientos individuales y sociales en la vida cotidiana, donde se distinguen dos dimensiones diferentes para los seres humanos: contextos situados y virtuales. La dinámica de transculturación y la dependencia de las redes sociales, los entornos virtuales y plataformas de videoconferencias nos proponen nuevos paradigmas para el desarrollo humano. En este escenario, las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) no pueden ser sólo vistas como un recurso pedagógico sino como un agente catalizador en la gestión del conocimiento y desarrollo de competencias. Este trabajo promueve la reflexión en torno a las actitudes, conocimientos y manejo que estudiantes de pedagogía chilenos tienen hacia las TIC en su experiencia de aprendizaje universitario previo al contexto COVID-19. Los resultados muestran una actitud positiva hacia el uso de estos recursos tecnológicos. No obstante, este contexto deja de manifiesto deficiencias en equipamiento, conectividad y capacitación en el uso pedagógico de las TIC para gestionar el conocimiento y los aprendizajes, que requiere una urgente planificación y reorientación por parte de las autoridades y educadores.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0disrupción tecnológicaentornos virtualeseducación humanizadaplanificación TICTechnological disruptionvirtual environmentshumanized educationICT planningActitud, conocimiento y manejo de los recursos tic en entornos virtuales en contexto de COVID-19info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2