Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Castro Robles, Yury AndreaTovar Manrique, Alexandra2023-02-012023-02-012022-11-16http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7421Currently, the internationalization of higher education together with the processes of accreditation of programs and institutions stand as important challenges for the educational administration and the curricular management of HEIs. UNESCO in its most recent orientation for the reinvention of higher education has raised these two perspectives as fundamental axes to achieve quality, relevant and avant-garde education, which leads to the development of nations, innovation in teachinglearning processes and the consolidation of a global citizenship. In this context, this research aims to identify, within the framework of the internationalization of education, those dimensions of international accreditation that must be implemented in Colombia for the improvement and projection of higher education institutions. For this purpose, a systematic review is made of the literature published in Latin America in relevant scientific bases within the educational field during the last ten years: 2012-2022. The results show the importance for HEIs to incorporate into their administrative and curricular processes the accreditation by international agencies that strengthen quality assurance mechanisms, while providing confidence in the continuous improvement work carried out by HEIs. institutionsEn la actualidad la internacionalización de la educación superior junto con los procesos de acreditación de programas e instituciones se erigen como importantes desafíos para la administración educativa y la gestión curricular de las IES. La UNESCO en su más reciente orientación para la reinvención de la educación superior ha planteado estas dos perspectivas como ejes fundamentales para alcanzar una educación de calidad, pertinente y vanguardista, que conduzca al desarrollo de las naciones, la innovación en los procesos de enseñanza-aprendizaje y la consolidación de una ciudadanía global. En este contexto, la presente investigación tiene por objetivo identificar, en el marco de la internacionalización de la educación, aquellas dimensiones de la acreditación internacional que se deben implementar en Colombia para el mejoramiento y proyección de las instituciones de educación superior. Para tal efecto, se hace una revisión sistemática de la literatura publicada en América Latina en bases científicas relevantes dentro del campo educativo durante los últimos diez años: 2012-2022. Los resultados evidencian la importancia que tiene para las IES el incorporar en sus procesos administrativos y curriculares la acreditación por parte de agencias internacionales que fortalecen los mecanismos de garantía de la calidad, a la vez que brindan confianza sobre el trabajo de mejoramiento continuo que adelantan las institucionesspaAcceso a solo metadatosAcreditacióninternacionalizaciónpolíticas públicaseducación superioraseguramiento de la calidad.370Dimensiones de la acreditación internacional en Colombia en el marco de la internacionalización de la educación superior: una revisión sistemática de la literaturaTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)Quality assuranceaccreditationinternationalizationpublic politicshigher education.info:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbArango, D. A. G., Rodríguez, G. L., Zemel, M. G. E., & Gallego-Quiceno, D. E. (2018). Calidad en instituciones de educación superior: análisis comparativo entre modelos. Revista Venezolana de Gerencia, (1), 200-217.Bastidas, L. (2017). Globalización, calidad, universidad ¿un círculo virtuoso? Revista estudios hemisféricos y polares. Volumen 8 No. 3, pp. 16-36Becker, R. (2019). The European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes. Outcomes Peer Learning Activity (2–3 December 2019). The Hague, 202- 3.Betancur, M. Á., & Farfán, M. P. (2015). Guías para la Internacionalización de la Educación Superior: Internacionalización del Currículo. Ministerio de Educación Nacional–MEN, Bogotá, DC Colombia.Betanzos, A. R. (2014). Internacionalización curricular en las universidades latinoamericanas. Revista argentina de educación superior, (8), 149-168Bonfante, L. A. P. (2019). Análisis de la calidad de la educación superior de Colombia. Criterio Libre, 17(31), 187-205Botero, L., & Bolívar, M. (2015). Guías para la internacionalización de la educación superior. Gestión de la internacionalización. Ministerio de Educación NacionalBuarque, C. (2012). Universidad sin fronteras. Uni-Pluriversidad, 5(2), 9–12.Campos, V. M. G. (2009). Sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior: consideraciones sobre la acreditación en Colombia. Sistema, 2009, 07-01.Castaño-Duque, G. A., & García-Serna, L. (2012). Uma revisão teórica da qualidade da educação superior no contexto colombiano. Educación y educadores, 15(2), 219-243.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/