2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10710To speak of Juan Rulfo is to exalt a literary figure, whose fame crossed borders with only two books, Pedro Páramo and El llano en llamas. In these volumes the national aspect appeared as an obligatory reference. How­ever, there is another area in Rulfo’s work where the aesthetics of photography come to the fore. Despite his artistic quality, he considered himself an amateur photographer; he never wanted to share credits with the great masters of that time in Mé­xico, such as Lola or Manuel Álvarez Bravo, Nacho Ló­pez or Kati Horna. Locating his images together with his literature gives us an enriched vision of Rulfo. In this space, it is about showing a Rulfo photographer who expresses himself in images that are at the height of his books.Hablar del escritor mexicano Juan Rulfo es exaltar una fi­gura literaria cuya fama rebasó fronteras con sólo dos libros: Pedro Páramo y El llano en llamas. En estos volú­menes aparecía lo nacional como una referencia obligada. Sin embargo, hay otra zona en la obra de Rul­fo en la que la estética de la fotografía aparece en primer plano. A pesar de su calidad artística, él se conside­raba un fotógrafo aficionado; nunca quiso compartir créditos con los grandes maestros de aquel tiempo mexica­no, como Lola o Manuel Álvarez Bravo, Nacho Ló­pez o Kati Horna. Ubicar sus imágenes junto con su literatura nos da una visión enriquecida de Rulfo. En este espacio se mostrará a un Rulfo fotógrafo que se expresa en imágenes que están a la altura de sus libros.application/pdfDerechos de autor 2022 Universidad Antonio Nariñohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcodefotografíaindigenismorealidad y ficciónuniverso personalliteraturafotografíaMéxicoJuan Rulfophotographyindigenismreality and fictionpersonal universeRulfo photographer, more than a personal universeRulfo fotógrafo, más que un universo personalinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2