2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10710To speak of Juan Rulfo is to exalt a literary figure, whose fame crossed borders with only two books, Pedro Páramo and El llano en llamas. In these volumes the national aspect appeared as an obligatory reference. However, there is another area in Rulfo’s work where the aesthetics of photography come to the fore. Despite his artistic quality, he considered himself an amateur photographer; he never wanted to share credits with the great masters of that time in México, such as Lola or Manuel Álvarez Bravo, Nacho López or Kati Horna. Locating his images together with his literature gives us an enriched vision of Rulfo. In this space, it is about showing a Rulfo photographer who expresses himself in images that are at the height of his books.Hablar del escritor mexicano Juan Rulfo es exaltar una figura literaria cuya fama rebasó fronteras con sólo dos libros: Pedro Páramo y El llano en llamas. En estos volúmenes aparecía lo nacional como una referencia obligada. Sin embargo, hay otra zona en la obra de Rulfo en la que la estética de la fotografía aparece en primer plano. A pesar de su calidad artística, él se consideraba un fotógrafo aficionado; nunca quiso compartir créditos con los grandes maestros de aquel tiempo mexicano, como Lola o Manuel Álvarez Bravo, Nacho López o Kati Horna. Ubicar sus imágenes junto con su literatura nos da una visión enriquecida de Rulfo. En este espacio se mostrará a un Rulfo fotógrafo que se expresa en imágenes que están a la altura de sus libros.application/pdfDerechos de autor 2022 Universidad Antonio Nariñohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcodefotografíaindigenismorealidad y ficciónuniverso personalliteraturafotografíaMéxicoJuan Rulfophotographyindigenismreality and fictionpersonal universeRulfo photographer, more than a personal universeRulfo fotógrafo, más que un universo personalinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2