Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Forero Londoño Oscar FernandoDaza Orozco Carlos Eduardo2024-08-172024-08-172024-06-072024-08-17https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10034In Ibero-America, studies on "institutional research policies" in "higher education" constitute a little explored or emerging field; the absence of publications on the subject evokes multi-causal factors such as the lack of maturation of administrative structures oriented to the development of science, technology and innovation -CTeI in the countries, low valuation of knowledge in society, insufficient budgetary and infrastructural capacities in the territories; the instability in the governance of Latin American nations and the volatility in the regulations oriented to research development; makes that for the most part, a divulgative scenario composed of succinct cases with annualized statistical data and without periodicity/transcendence in time is established.En Iberoamérica, los estudios sobre «políticas institucionales de investigación» en «educación superior» constituyen un campo emergente marcado por la ausencia de publicaciones relacionadas con factores multicausales, como la falta de maduración de estructuras administrativas orientadas al desarrollo de la ciencia, tecnología e innovación (CTeI) en los países; la baja valoración del conocimiento en la sociedad; las capacidades presupuestarias e infraestructurales insuficientes en los territorios; la inestabilidad en la gobernanza de las naciones latinoamericanas y la volatilidad en la normativa orientada al desarrollo investigativo. Esto hace que, en su mayoría, se consolide un escenario divulgativo compuesto por casos sucintos con datos estadísticos anualizados y sin periodicidad ni trascendencia en el tiempo.pdfEspañolAcceso a solo metadatosadministración de la cienciainvestigaciónpolítica científicaorganización de la investigaciónenseñanza superiorPolíticas Institucionales De Investigación En Educación Superior: Una Revisión Sistemática De Literatura (2014-2023)science and research administrationscience and research administrationscience policyresearch organizationhigher educationEstudio descriptivoinfo:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_16ec