Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Falk de Losada, MaryDíez Fonnegra, Carlos Alberto2022-10-142022-10-142022-01-22http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7162The objective of this research was to design a methodology for the design of adaptive curricula that favor the development of mathematical thinking, taking into account the learning conditions of the students. In this work, the learning conditions related to the modes of thought proposed by Sierpinska (2000) were especially considered, since these modes are related to linear algebra, which was the field of mathematics where this research was applied. For this, the design-based research method was used, within the qualitative research approach. Following this method, a test for the characterization of ways of thinking (geometric and arithmetic) was elaborated and an adaptable learning system (ALMS) was built for the management of the , of which two iterations were carried out in its implementation. with students of courses related to linear algebra. From this, it was possible to identify essential characteristics that adaptive curricula must contain to favor the development of mathematical thinking, thus surpassing the current state in the design of this type of curricula, fundamentally focused on learning outcomes and not in the thought processes involved.Esta investigación tuvo como objetivo diseñar una metodología para el diseño de currículos adaptativos que favorezcan el desarrollo del pensamien to matemático atendiendo las condiciones de aprendizaje de los estudiantes. En este trabajo se consideraron especialmente las condiciones de aprendizaje relacionadas con los modos de pensamiento propuestos por Sierpinska (2000), dado que dichos modos están relacionados con el álgebra lineal, que fue el campo de las matemáticas donde se aplicó esta investigación. Para ello, se utilizó el método de investigación basada en diseño, dentro del enfoque cualitativo de investigación. Siguiendo este método, se elabo ró una prueba de caracterización de modos de pensamiento (geométrico y aritmético) y se construyó un sistema aprendizaje (ALMS, por sus siglas en inglés) adaptable para la gestión del , del que se realizaron dos iteracciones en su implementación con estudia ntes de cursos relacionados con el álgebra lineal. A partir de esto, se lograron identificar características esenciales que deben contener los currículos adaptativos para favorecer el desarrollo del pensamiento matemático, con lo que se supera el estado ac tual en el diseño de este tipo de currículos, centrado fundamentalmente en los resultados del aprendizaje y no en los procesos de pensamiento involucrados .engAcceso abiertoSistema de gestión del aprendizaje adaptativoPensamiento matemáticoÁlgebra lineal (vectores)Educación adaptativaModos de pensamientoA framework for the design of adaptive curriculum focused on the development of mathematical thinkingTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)Adaptive Learning Management SystemMathematical thinkingLinear algebra (vectors)Adaptive educationModes of thinkinginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aiken, L. (1996) Test psicológicos y evaluación. México: Prentice Hall Hispanoamericana.Alameen, A., & Dhupia, B. (2019). Implementing Adaptive e-Learning Conceptual Model: A Survey and Comparison with Open Source LMS. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(21), 28-45.Alshammari, M. T., & Qtaish, A. (2019). Effective Adaptive E-Learning Systems According to Learning Style and Knowledge Level. Journal of Information Technology Education(18), 529-547.Alzain, A. et al. (2018). Adaptive education based on learning styles: are learning style instruments precise enough? International Journal of Emerging Technologies in Learning,, 13(9), 41-52.Arnon, I. et al. (2014). APOS theory. A Framework for Research and Curriculum Development in Mathematics Education. New York: Springer.Arroyo, I. et al. (2014). A multimedia adaptive tutoring system for mathematics that addresses cognition, metacognition and affect. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 24(4), 387-426.Berman, A. (2018). Using Challenging Problems in Teaching Linear Algebra. In Challenges and Strategies in Teaching Linear Algebra (pp. 369-378). Cham: Springer.Bertúa, J., & Denenberg, M. (2016). Un cambio metodológico y de contenidos en álgebra lineal. Revista de Educación Andrés Bello (4), 54-86instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/