Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Barbosa Gonzalez, AlejandroAmaya Alméciga, Alexander2024-01-182024-01-182023-11-27http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8976This research describes the narratives of a student whose parents went through relationship problems and are currently separated. In the mediation process carried outbetween the parents and the child, the idea arises of investigating how this problem affects the child's academic performance, parental relationships and social skills. This process is carried out through the interview as one of the most appropriate means for collecting information and which allows taking it from the direct source, thus being able to verify whether or not there is an impact on the minorEsta investigación describe las narrativas de un estudiante cuyos padres pasaron por problemas de pareja y actualmente se encuentran separados. En el proceso de mediación realizado entre los progenitores y el menor surge la idea de investigar como incide esta problemática en el rendimiento académico, las relaciones parentales y las habilidades sociales de este.spaAcceso abiertoMediaciónRendimiento académicohabilidades sociales150.28 A489Narrativas sobre rendimiento académico, habilidades sociales y relaciones parentales de un estudiante de básica secundaria: a partir de una experiencia de mediaciónTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)MediationAcademic Performancesocial skillsinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Abarca Rodríguez, A., Alpízar R., F. (Alpízar R., Sibaja Quesada, G., & Rojas Benavides, C. (2012). Técnicas cualitativas de investigación / Allan Abarca Rodríguez, Felipe Alpízar Rodríguez, Gina Sibaja Quesada, Carla Rojas Benavides. (Primera edición.). Editorial UCR. https://catalog.library.vanderbilt.edu/discovery/fulldisplay/alma99100180793 9703276/01VAN_INST:vanuiCummings, E. & Cummings, J. L. (1998). A process-oriented approach to children’s coping with adult’s angry behavior. Developmental review, 8, 296-321. En Harold, G & Conger, R. (1997). Marital confl ict and adolescent distress: the role of adolescent awarness. Child Development, 68, 2, 333-350. https://www.redalyc.org/pdf/798/79890211.pdfDavies, P. & Lindsay, L. (2004). Interparental confl ict and adolescent adjustment: why does gender moderate early adolescent vulnerability? Journal of Family Psychology, Vol. 18, No. 1, 160-170. https://www.redalyc.org/pdf/798/79890211.pdfGómez M, & Pedraza M. (2015). Construcción de la experiencia de pareja en hijos de familias en situación de tensión recurrente. 96 https://repository.usta.edu.co/jspui/bitstream/11634/3659/1/2016mariagomez. pdfGrych, J., & Fincham. F. D. (1993). Children Appraisals of marital confl ict initial investigations of the cognitive contextual framework. Child Development, 64,215, 230 https://www.redalyc.org/pdf/798/79890211.pdfHarold, G. y Conger, R. (1997). Marital Confl ict and adoles cent distress: the role of adolescent awareness. Child Development, 68, 333-350. https://www.redalyc.org/pdf/798/79890211.pdfJouriles, E. N.; Barling, J. & O’leary, S. G. (1987). Predicting Child Behavior problems in maritally violent families. Journal of abnormal child psychology , 15, 165-173 https://www.redalyc.org/pdf/798/79890211.pdfPágina de la superintendencia de notariado y registro SNR. https://www.supernotariado.gov.co/prensa/noticias/matrimonios-y-divorciosaumentaron-en-los-primeros-ocho-meses-de-2021/Páramo, María de los Ángeles. (2011). Factores de Riesgo y Factores de Protección en la Adolescencia: Análisis de Contenido a través de Grupos de Discusión. Terapia psicológica, 29(1), 85 95. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082011000100009Ramírez A. (2004). Conflictos entre Padres y Desarrollo de los Hijos. 19 https://www.redalyc.org/pdf/105/10503407.pdfinstname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/