2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10984This paper presents an overview of the research on the application of cognitive style theory to education. The study consists of three parts: first, the statement of the problem, in which the evolution and the sense given to the concept of “cognitive style” by the psycho-pedagogical research, is presented, second, theory and practice are contrasted with respect to specific educative and pedagogical issues and, finally, a reflection is made on how to face the problem of cognitive differences in educative and pedagogical settings.El presente artículo da cuenta de la investigación sobre la aplicación de la teoría de los estilos cognitivos en el ámbito educativo. El estudio consta de tres partes: el planteamiento del problema, en donde se expone la evolución y el sentido que la psicopedagogía ha asignado al concepto de “estilo cognitivo”; la contrastación entre los planteamientos teóricos y las prácticas educativas y pedagógicas concretas y, finalmente, una reflexión sobre cómo abordar el problema de las diferencias cognitivas en el contexto pedagógico y educativo.application/pdfCopyright (c) 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo Uribehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.El estilo cognitivo en el contexto educativoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2