2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10825It is sought with this article to make an inquiry on the concept of research adopted by the departments of education in some Colombian universities. In order to achieve so, it is proposed an online-digital literary review on some of the most important journal indexes in where education and pedagogy have become in the main characters. Based on some statistics, national and international rankings as references, the paper does not pretend to inquire into what research is, that is to say, the text is not in the pursuit of defining the concept itself; instead of that, it aims to do an assessment about the researching tendencies that from the academy —especially from education departments— allow to understand how is this (the research) being thought.En el siguiente artículo se realiza una indagación respecto a la concepción de la investigación que ha sido adoptada en las facultades de educación de varias universidades colombianas. Para ello, se propone una revisión de carácter virtual-digital, una mirada rigurosa de los últimos cinco índices de las principales revistas científicas en los que la educación y la pedagogía se hayan convertido en las protagonistas. Basado en referentes, estadísticas, escalafones nacionales e internacionales, el texto no premia una búsqueda por la definición del concepto mismo de investigación, sino que pretende rastrear, realizar un examen sobre las tendencias investigativas que desde la academia —y particularmente desde los departamentos de educación— permiten conocer cómo esta (la investigación) ha sido pensada.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0facultades de educacióninvestigaciónrevistas científicastendencias investigativaseducation departmentsjournalsresearchresearching tendenciesResearching and Thematic Tendencies on Colombia’s Faculties of Education: a View on the JournalsTendencias temáticas e investigativas en las facultades de educación en Colombia: una mirada a las revistas científicasinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2