Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Mesa Zabala, Luis Yesid2021-11-102021-11-102014-12-14http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5589This article focusses on an analysis as well as some broad conclusions based upon the most remarkable characteristics which contribute the consideration of “Parabola” by the Cuban composer Leo Brouwer as an avant-garde work of music. To serve such a purpose, the argumentative logic displaces from a descriptive exposition of cultural elements which make up the concept of cubanity to systematic constrictions both rational and immanent of the surpassing of the traditional concept of work of art by outstanding historical events in the so called political and artistic metropolis, and also in the peripheral political and artistic thought of Latin AmericaEl artículo presenta un análisis y algunas conclusiones generales fundadas en las características estilísticas que contribuyen a la consideración de “Parábola”, pieza de música compuesta por Leo Brouwer, una creación artística de vanguardia. Para tal propósito, la lógica argumentativa se desplaza desde la descripción de las concomitantes culturales de la cubanidad hacia delimitaciones sistemáticas tanto racionales como inmanentes de la superación del concepto tradicional de obra de arte por una inminente coyuntura de historias tanto de centro como subcontinentales que explican manifestaciones vanguardistas modernas o posmodernas.application/pdfspaAcceso abiertoAvantgardeperformanceVanguardiainterpretationinterpretacióncubanitycubanidadformformaresemantisationresemantizaciónLeo Brouwer and the appearance of cubanity in ParabolaLeo brouwer y la semblanza de la cubanidad en ParábolaArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2