Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Gonzalez Pulido, Angelica SofiaCardenas Ballesteros, Jose RaulUrquijo Narvaez, Yulder Fabian2022-11-052022-11-052022-06-03http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7222This project seeks to analyze the impact of financial education on the creation of microenterprises or enterprises focusing on mother’s head of household in the municipality of Saravena, in the department of Arauca. Notably in many parts of the Colombian territory the current state of the entrepreneurial ecosystem is precarious, in this territory is no exception, especially in mothers totally responsible for the economy of their home, research is done in order to create alternatives that mitigate the consequences that have been forgotten by the state, improve socio-economic conditions, promote employment for these women in vulnerable situations by expanding their knowledge with financial education. The use of tools such as surveys was proposed, where fundamental data can be obtained for this topic; to what extent it can generate effects on the living conditions of these families if the teaching of this knowledge were implemented. Access to financing, networks of contacts or mentors and the lack of preparation and knowledge on the subject in question are the fundamental pattern to undertake and these are constant difficulties faced by mother’s head of household in the municipality of Saravena. It is exposed if financial institutions and also those belonging to the state have the responsibility of imparting economic and financial knowledge, this type of financial education refers to a small segment of the population that are directly or indirectly part of the financial and educational system, concluding that this fragment of population is out of reach the aforementioned systems and are excluded, generates negative consequences on the quality of life and on the local economy.Con el presente proyecto se busca analizar el impacto que tiene la educación financiera en la creación de microempresas o emprendimientos enfocándonos en madres cabeza de hogar del municipio de Saravena en el departamento de Arauca. Notablemente en muchas partes del territorio colombiano el estado actual del ecosistema emprendedor es precario, en este territorio no es la excepción, sobre todo en las madres encargadas totalmente de la economía de su hogar, la investigación se hace con el fin de crear alternativas que mitiguen las consecuencias que ha dejado el olvido por parte del estado, mejorar las condiciones socioeconómicas, favorecer el empleo a estas mujeres en situación de vulnerabilidad ampliando sus conocimientos con la educación financiera. Se planteó uso de herramientas como las encuestas, en donde se puede obtener datos fundamentales para esta temáticos; en qué proporción puede generar efectos en las condiciones de vida de estas familias si se implementara la enseñanza de estos conocimientos.spaAcceso a solo metadatosAnálisisEstrategias FinancierasCreación Microempresas650Análisis de las estrategias financieras aplicables en la creación de microempresas por madres cabeza de hogar en el municipio de Saravena, (Arauca)Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)AnálisisFinancial StrategiesMicroenterprise Creationinfo:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbGuerra Acevedo, J. E. (24 de 08 de 2021). Derechos de las madres cabeza de familia. Obtenido de https://repository.ces.edu.co/bitstream/10946/3065/1/4- Derechos%20de%20las%20madres%20cabeza%20de%20familia.pdfInstitucional, C. (2021). Canal Institucional. Obtenido de https://www.canalinstitucional.tv/subsidios-gobierno-madres-cabeza-familia-colombiaUribe Fuentes, P. I. (2007). Familias monoparentales con jefatura femenina, una de las expresiones de las familias contemporáneas. Tendencia & Retos , 81-90Romero Alvarez, Y., & Ramírez, M. J. (2018). Relación de la toma de decisiones financieras con el nivel de conocimiento financiero en las MiPymes. Suma de Negocios , 36- 44.Doblado Chacón, D., & Figueredo Rondón, O. (2018). Diagnóstico comparativo entre zona rural y urbana para identificar si existen brechas en educación financiera. Universidad de La Salle , 1-66.Bravo-Geney, J. A. (2019). EDUCACIÓN FINANCIERA EN LA GENERACIÓN DE VALOR DE LAS EMPRESAS. I+D Revista de Investigaciones .Duflo, E., & Banerjee, A. (2012). Repensar la pobreza: Un giro radical en la lucha contra la desigualdad global. Colombia:Taurus .González, C., & Villafani, M. (2017). Las microfinanzas en la profundizaciòn del sistema financiero: El caso de Bolivia. 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