Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Celis Parra, Ricardo EliasTriana Becerra, Mónica VivianaCorzo Mogollón, Freddy Alexander2022-09-072022-09-072022-06-01http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6953Innovation at the national level has been seen as a tool for strengthening the competitiveness and productivity efficiency of companies individually, and of the regions collectively. 4 However, different investigations indicate that, during the years 2014 and 2015, 105 Pymes in the region need to be strengthened in terms of knowledge generation and innovation. Then, the purposes of evaluating and strengthening the innovation capacities of Boyacá companies are proposed, as a way to contribute to the regional competitiveness strategy. Based on this proposal, an information gathering instrument is created taking into account a sampling of Boyacá Pymes. Based on the results obtained, the innovation capacities of Pymes will be analyzed and evaluated, which will allow improving the performance of companies and thus can be applied for decision-making in the design of strategies for regional innovation.La innovación a nivel nacional se ha tenido como una herramienta para el fortalecimiento de la competitividad y eficiencia en la productividad de las empresas individualmente, y de las regiones colectivamente. No obstante, diferentes investigaciones señalan que, durante los años 2014 y 2015, 105 pymes de la región requieren fortalecerse en materia de generación de conocimiento e innovación. Se plantean entonces los propósitos de evaluar y fortalecer las capacidades de innovación de empresas boyacenses, como una forma de contribuir a la estrategia de competitividad regional. A partir de esta propuesta, se crea un instrumento de levantamiento de información teniendo en cuenta un muestreo de las pymes Boyacenses. A partir de los resultados obtenidos se analizará y evaluará las capacidades de innovación de las pymes, lo que permitirá mejorar el desempeño de las empresas y así puedan aplicarse para la toma de decisiones en el diseño de estrategias para la innovación regional.spaAcceso abiertoPaísempresasinnovadoreseconomíatecnologíaemprendimientoinnovación pymesEEIEstrategia de Especialización InteligentetecnologíaCompetitividadAlianzas estratégicasCreatividadEvaluar las capacidades de innovación de una muestra de 65 pymes del departamento de Boyacá.Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Countrycompaniesinnovatorseconomytechnologyentrepreneurshipinnovation pymesEEISmart Specialization StrategytechnologyCompetitivenessStrategic AlliancesCreativityinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Araujo, E. R. (2005, 8 junio). Perfiles de la Economía Boyacense. Apuntes del Cenes. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cenes/article/view/173/0Arancegui, M. N., Querejeta, M. J. A., & Montero, E. M. (2012). Las estrategias de especialización inteligente: una estrategia territorial para las regiones. Cuadernos de Gestión, 12, 27-49.Aguirre, J.J. (2010). Metodología para medir y evaluar las capacidades tecnológicas de innovación aplicando sistemas de lógica difusa: caso fábricas de software.Brettel, M., & Cleven, N. J. (2011). Innovation Culture, Collaboration with External Partners and NPD Performance. Creativity and Innovation Management, 20(4), 253–272. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2011.00617.xCasadella, V., & Younes Bouacida, R. (2019). The primacy of innovation capacities in the NIS of the Maghreb countries: An analysis in terms of learning capacity in Morocco, Tunisia and Algeria. African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 0(0), 1–12. https://doi.org/10.1080/20421338.2019.1633097Tesis de Maestría en Ingeniería Ad Brettel, M., & Cleven, N. J. (2011). Innovation Culture, Collaboration with External Partners and NPD Performance. Creativity and Innovation Management, 20(4), 253–272. https://doi.org/10.1111/j.14678691.2011.00617.xGómez, M., & Robledo, J. (2011). Evolución de las capacidades de innovación en la industria colombiana: Un análisis comparativo de los resultados de las encuestas de innovación de 1996 y 2005. Universidad Nacional de Colombia. 58p.Neely, A., & Hii, J. (2014). The Innovative Capacity of Firms. Nang Yan Business Journal, 1(1), 47–53. https://doi.org/10.2478/nybj-2014-0007Muller, E., Doloreux, D., Heraud, J. A., Jappe, A., & Zenker, A. (2008). Regional innovation capacities in new member states: typology. Journal of European Integration, 30(5), 653–669. https://doi.org/10.1080/07036330802439624Teece, D., & Pisano, G. (1994). The dynamic capabilities of firms: An introduction. Industrial and Corporate Change, 3(3), 537–556. https://doi.org/10.1093/icc/3.3.537-a Ulijn, J., & Weggeman, M. (2001).instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/