Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Mejía Flórez, Claudia MaríaAsprilla Rubiano, Stephannie2022-05-232022-05-232021-12-02http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6637The musical is a broad genre, which offers the artist multiple interpretive possibilities in where theater, song and dance are its main components, demanding from the artist a interdisciplinary training that expands their creative and interpretive capacities. This stimulates my need from the song, investigate this genre and delve into the interrelation of the disciplines that according to this apparently unknown genre and with little presence on stage and national repertoires. Almazán (2015) tells us “musical theater allows the artist to cultivate values, attitudes and habits linked to coexistence and teamwork, as well as to the processes that it entails taking risks and solving problems creatively” (p. 7,8). In this sense of the quote, I consider essential a comprehensive training that allows me as artist, to have tools that strengthen my research and creation processes that can replicated in the future, understanding that artistic training requires permanent work. In addition, this is developed as a team exchanging knowledge and experiences, where taking risks is part of the approach to an artistic project. For me the dance in the interpretation musical and dramatic is a fundamental communicative fact to be able to transmit feelings and visual and auditory emotions.El musical es un género amplio, que ofrece al artista múltiples posibilidades interpretativas en donde el teatro, el canto y la danza son sus componentes principales, exigiéndole al artista una formación interdisciplinar que amplíe sus capacidades creativas e interpretativas. Esto estimula mi necesidad desde el canto, investigar sobre este género y profundizar en la interrelación de las disciplinas que conforman este género aparentemente desconocido y con poca presencia en los escenarios y repertorios nacionales. Almazán (2015) nos dice “el teatro musical permite al artista cultivar valores, actitudes y hábitos vinculados a la convivencia y trabajo en equipo, como también a los procesos que conlleva la asunción de riesgos y la resolución de problemas creativamente” (p. 7,8). En este sentido de la cita, considero fundamental una formación integral que me permita como artista, contar con herramientas que fortalezcan mis procesos de investigación y creación que puedan en un futuro replicarse, entendiendo que la formación artística requiere un trabajo permanente. Además, este se desarrolla en equipo generando intercambio de saberes y experiencias, en donde arriesgarse hace parte del abordaje de un proyecto artístico. Para mí la danza en la interpretación musical y dramática es un hecho comunicativo fundamental para poder transmitir sentimientos y emociones de forma visual y auditiva.spaAcceso abiertoCantoDanzaTeatro musicalArtes performáticas780Aproximación al Teatro Musical Desde el Canto y la DanzaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)SingerDanceMusic performanceMusical theatreinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Almazán Esteve Vanessa. (Ed.). (2015, julio). La compañía de teatro musical: Metodología interdisciplinar. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3395/ALMAZAN%20ESTEVE%2C% 20VANESSA.pdf?sequence=1&isAllowed=yBean, A. (1996). Inside the Minstrel Mask: Readings in Nineteenth-Century Blackface Minstrelsy (1.a ed., Vol. 1). Wesleyan University Press.Stanley, D. (1931). The science of voice. Journal of the Franklin Institute, 211(4), 405– 455. https://doi.org/10.1016/s0016-0032(31)90646-7Deardorff, A., Florance, V., VanBiervliet, A., & Schutte, H. K. (1993–2016). Assessing the National Library of Medicine’s Informationist Awards. Journal of eScience Librarianship, 5(1), e1095. https://doi.org/10.7191/jeslib.2016.1095Gómez Jiménez, L. (2019, 5 julio). Hacia un «Broadway» criollo. La Revista. https://www.larepublica.co/analisis/leonardo-gomez-jimenez-2532014/hacia-unbroadway-criollo-2881437Kenrick, J. (2008). Musical Theatre: A history. Van Haren Publishing.Lozano Rendón, J. C. (2007). Teoría e investigación de la comunicación en masas (2.a ed.). Pearson Education.Bestebreurtje, M. E., & Schutte, H. K. (2000). Resonance strategies for the belting style: Results of a single female subject study. Journal of Voice, 14(2), 194–204. https://doi.org/10.1016/s0892-1997(00)80027-2DeLeo LeBorgne, W., Lee, L., Stemple, J. C., & Bush, H. (2015). Perceptual Findings on the Broadway Belt Voice. Journal of Voice, 24(6), 678–689. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2009.02.004Miles, B., & Hollien, H. (1990). Whither belting? Journal of Voice, 4(1), 64–70. https://doi.org/10.1016/s0892-1997(05)80083-9instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/