Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Araque S., Martha LilianaLynne Suarez, BlancaChacon Guilen, Maria IsabelZapata Duran, Mariana LuciaContreras Ibarra, Liliam Marcela2022-11-162022-11-162021-11-07http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7279The clinical management guidelines have generated great impact since their creation, since they have facilitated clinical practice, in this case access to the information of the New Classification of Periodontal Disease is facilitated. Objective: To prepare a clinical management guide according to the new classification of periodontal disease focused on periodontal health, gingivitis and periodontitis in the clinic of the Antonio Nariño University, located in Cúcuta. Materials and methods: The present study is descriptive. Two surveys were carried out to evaluate the difficulties in identifying the diagnoses of the New Periodontal Classification, one teacher and one student; 2 teachers and 100 students participated with informed consent, a protocol for periodontal diagnosis and a clinical management guide focused on gingival health, gingivitis and periodontitis based on the New Periodontal Classification were developed, using Adobe Photoshop CC 2018 the graphics were made. Through the google meet platform, the guide was socialized with students taking clinical practices at the Antonio Nariño University. Results: According to the surveys carried out, it was analyzed that the students from the fifth to the tenth semester present shortcomings when identifying the diagnoses of the new periodontal classification, a protocol for the periodontal diagnosis and a periodontal clinical management guide were developed and the socialization of said guide. Conclusion: A clinical management guide was developed as a support tool that will improve the difficulties in identifying the diagnoses of the new periodontal classification.Las guías de manejo clínico han generado gran impacto desde su creación, ya que han facilitado la práctica clínica, en este caso se facilita el acceso a la información de la Nueva Clasificación De La Enfermedad Periodontal. Objetivo: Elaborar una guía de manejo clínico según la nueva clasificación de la enfermedad periodontal enfocada en salud periodontal, gingivitis y periodontitis en la clínica de la universidad Antonio Nariño sede Cúcuta. Materiales y métodos: El presente estudio es de tipo descriptivo, se realizaron dos encuestas para evaluar las dificultades en la identificación de los diagnósticos de la Nueva Clasificación Periodontal, una docente y una estudiante; participaron 2 docentes y 100 estudiantes con consentimiento informado, se elaboró un protocolo para el diagnóstico periodontal y una guía de manejo clínico enfocada en salud gingival, gingivitis y periodontitis basadas en la Nueva Clasificación Periodontal, utilizando Adobe Photoshop CC 2018 se realizaron los gráficos. Mediante la plataforma google meet se realizó la socialización de la guía con los estudiantes que cursan prácticas clínicas en la Universidad Antonio Nariño. Resultados: Según las encuestas realizadas se analizó que los estudiantes de quinto a decimo semestre, presentan falencias al identificar los diagnósticos de la nueva clasificación periodontal, se elaboró un protocolo para el diagnóstico periodontal y una guía de manejo clínico periodontal y se realizó la socialización de dicha guía. Conclusión: Se elaboró una guía de manejo clínico como herramienta de apoyo que permitirá mejorar las dificultades en la identificación de los diagnósticos de la nueva clasificación periodontal.spaAcceso abiertoenfermedad periodontalnueva clasificaciónguía clínicadiagnosticoGuía de manejo clínico según la nueva clasificación de la enfermedad periodontal enfocada en salud periodontal, Gingivitis y periodontitisTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)periodontal diseasenew classificationclinical guidediagnosisinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Alva, C., Canelo, C., García, J., Olivares, F., Pimentel, P., y Timana, R. (2017). Guías de práctica clínica: evolución, metodología de elaboración y definiciones actuales. Acta Médica peruana, 34(4), 317-322Álvarez, G., Franco, S., Medrano, E., Medrano, J., Reyes, C., y Viramontes, A. (2019). 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