Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Guzman Muñoz, Carlos GonzaloSalinas Rodríguez, Paula Valentina2022-10-132022-10-132022-06-01http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7136This degree work constitutes the culmination of the teacher's training process artist of the Artistic Education Degree with Emphasis in Dance and Theater. its developments, contributions, scope, questions and projections, contribute to the growth of the Research Group Didactics of the Performing Arts and is part of the Teacher's Thought Line for the Arts. as part of this, Methodologies and Didactics of the Basic Step, Displacements and Valseo of the Joropo Implemented in the Pedagogical Practice for the Teaching of Joropo, School of Artistic Training of the Municipality of Mosquera Cundinamarca. In this way, the present investigation contributes significantly by demonstrating the interest in addressing the different methodologies and didactics for the implementation of the basic concepts of the joropo, evidencing its application in the pedagogical practice carried out in the School of Artistic Training of Mosquera, taking into account two referents of the territory llanero, the teacher Astrid Carolina Arenas-Vanegas and the teacher Álvaro Enrique Rico-Sánchez. For this reason, a method is used that allows the collection of information with the purpose of analyze, triangulate and obtain valuable results, thus realizing a symbiosis in Regarding the pedagogical and artistic aspects of the teachers, studied and applied by the Master artist in training. These obtained investigations are of great value since they validate the recognition and exposure of those methodologies and didactics implemented from the step basic, displacements and waltzing of the joropo. In this sense, with the collection obtained, created an audiovisual material that reports and collects the most relevant information, called "capsule" which is the summary of what has been implemented in the process of pedagogical practice of the Master artist in training.Este trabajo de grado se constituye en la culminación del proceso formativo del maestro artista de la Licenciatura Educación Artística con Énfasis en Danza y Teatro. Sus desarrollos, aportes, alcances, preguntas y proyecciones, tributan al crecimiento del Grupo de Investigación Didáctica de las Artes Escénicas y se inscribe en la Línea Pensamiento Profesoral para las Artes. como parte de esta, Metodologías y Didácticas del Paso Básico, Desplazamientos y Valseo del Joropo Implementadas en la Práctica Pedagógica para la Enseñanza del Joropo, Escuela de Formación Artística del Municipio de Mosquera Cundinamarca. De esta manera, la presente indagación contribuye de forma significativa demostrando el interés por abordar las diferentes metodologías y didácticas para la implementación de los conceptos básicos del joropo, evidenciando su aplicación en la práctica pedagógica realizada en la Escuela de Formación Artística de Mosquera, teniendo en cuenta dos referentes del territorio llanero, la maestra Astrid Carolina Arenas-Vanegas y el maestro Álvaro Enrique Rico-Sánchez. Por ello se utiliza un método que permite la recolección de información con la finalidad de analizar, triangular y obtener resultados valiosos, de esta forma se da cuenta de una simbiosis en cuanto a los aspectos pedagógicos y artísticos de los maestros, estudiados y aplicados por la maestra artista en formación. Dichas pesquisas obtenidas son de gran valor ya que validan el reconocimiento y exposición de aquellas metodologías y didácticas implementadas del paso básico, desplazamientos y valseo del joropo. En este sentido, con la recopilación obtenida se gestó un material audiovisual que da cuenta y recoge la información más relevante, denominada “cápsula” la cuál es el resumen de lo implementado en el proceso de práctica pedagógica de la maestra artista en formación.spaAcceso abiertoMetodologíadidácticajoropoenseñanzaMetodologías y Didácticas del Paso Básico, Desplazamientos y Valseo Implementadas en la Práctica Pedagógica para la Enseñanza del Joropo Escuela de Formación Artística del Municipio de Mosquera CundinamarcaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Methodologydidacticjoropoteachinginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Alcaldía de Mosquera. (2020). Juntos hacia el futuro Plan de Desarrollo 2020-2023. Mosquera.Arenas, A. (4 de 05 de 2022). El joropo. (V. Salinas, Entrevistador)Camilloni, A. (2008). Didáctica general y didácticas específicas. Buenos Aires: PaidosCastaño, C., & Quecedo, R. (2003). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Psicodidáctica, 8.Cepeda, J. (2004). METODOLOGÍA DE LA ENSEÑANZA BASADA EN COMPETENCIAS. Revista Iberoamericana de Educación, 1-10.CIIPED. (2020). Metodología de la Investigación paso a paso. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=CjoL-6XDmsU&t=8sCortés, M., & Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre Metodología. México: Universidad Autónoma del Carmen.Davini, M. (2008). Métodos de enseñanza.: didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Santillana.Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Media, 162-167.Ferreira, M. (2009). Un enfoque pedagógico de la danza. 9-21.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/