Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Jaimes Monroy, GustavoRodriguez Mancilla, IvánCarvajal Villalobos, Kelly JohannaJimenez Vega, Diego Alejandro2021-03-052021-03-052020-05-27http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2713INTRODUCTION: Young people entering higher education programs, undergo a change in their lives that requires greater commitment and dedication because they are subjected to new demands imposed by a greater academic burden and new responsibilities during their university years. OBJECTIVE: To explore from a mixed quantitative and qualitative approach, the academic performance of a group of dentistry graduate students in a Colombian University. METHODS: The sampling was intentional because of the accessibility that was available since they were students of the University; From a quantitative component, information was collected on the state of the stress situation, through the "Stress Assessment Questionnaire" survey and a qualitative component based on the focus group strategy. RESULTS: The average age of the students was 30.24 ± 4.78 years, with a high level of stress in 31.2% of the respondents, and very high in 32.35%. From a qualitative point of view, the students expressed the way in which the academic load occupies important spaces in their daily lives that end up affecting their states of health. CONCLUSIONS: The early identification of stress factors among graduate students in dentistry can help to enhance coping strategies and assist in the design of programs that ensure better academic performance and improve the quality of life of students.INTRODUCCIÓN: Los jóvenes que ingresan a la educación superior sufren un cambio en sus vidas que requiere de un mayor compromiso y dedicación, debido a que se ven sometidos a las nuevas exigencias que les imponen una mayor carga académica y nuevas responsabilidades en su etapa universitaria. OBJETIVO: Explorar desde un enfoque mixto cuantitativo y cualitativo, los estados de estrés en relación con rendimiento académico, en un grupo de estudiantes de postgrado de ortodoncia de una Universidad Colombiana. MÉTODOS: El muestreo fue intencional por la accesibilidad que se tenía ya que eran estudiantes de la Universidad; Desde un componente cuantitativo se recopiló información del estado de la situación de estrés, mediante la encuesta “Cuestionario para la evaluación del Estrés” y un componente cualitativo basado en la estrategia de grupo focal. RESULTADOS: La edad promedio de los estudiantes fue de 30,24 ± 4,78 años, con un nivel de estrés alto, en el 31,2% de los encuestados, y muy alto en el 32,35%. En el enfoque cualitativo los estudiantes expresan la forma como la carga académica ocupa espacios importantes de su vida cotidiana, que terminan afectando sus estados de salud. CONCLUSIONES: La identificación temprana de factores de estrés entre los estudiantes de posgrado de ortodoncia puede ayudar a potenciar estrategias de afrontamiento y favorecer al diseño de programas que garanticen un mejor desempeño académico y mejorar la calidad de vida de los estudiantes.spaAcceso abiertoEstrésRendimiento académicoPercepción de la saludPosgrado odontologíaRendimiento académico y estrés en estudiantes de postgrado de ortodoncia de una universidad colombianaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)StressAcademic performanceHealth perceptionDental postgraduateinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Abdulghani, H.M., Al-drees, A.A., Khalil, M.S., Ahmad, F., Ponnamperuma, G.G. y Amin, Z. (2014). What factors determine academic achievement in high achieving undergraduate medical students? A qualitative study. Medical Teacher. 36: S43–S48. doi: 10.3109/0142159X.2014.886011Abdulghani, H.M., Alkanhal, A.A., Mahmoud, E.S., Ponnamperuma, G.G. y Alfaris, E.A. (2007). Stress and its effects on Medical Students: A Cross-sectional study at a college of Medicine in Saudi Arabia. Journal of Dental Education. (5):516-522. doi: 10.3329/jhpn.v29i5.8906Almeida, D.M. y Kessler R.C. (1998). Everyday stressors and gender differences in daily distress. J Pers Soc Psychol. 3(75): 670-680. Doi: 10.1037//0022-3514.75.3.670Aparecida de Souza, J., Berger-Fadel, C. y Ubiali-Ferracioli, M. (2016). Estresse no cotidiano academico: um estudo com pós-graduandos em Odontologia. Revista da ABENO. 1(50-60).Bartlett, M.L., Taylor, H. y Nelson, D. (2016). Comparison of mental health characteristics and stress between baccalaureate nursing students and non-nursing students. J Nurs Educ. 55(2):87-90. doi: 10.3928/01484834-20160114-05Blanco, K., Cantillo, N., Castro, Y., Downs, A., Romero, E. y Montalvo, A. (2015). Academic stress in students from health departments in a public university of Cartagena-Colombia. Revista biomédica.Castillo-Pimienta, C., Chacón de la Cruz, T. y Díaz-Véliz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Inv Ed Med. 20(5). Doi: 10.1016/j.riem.2016.03.001Clarke, A. (2006). Coping with Interpersonal Stress and Psychosocial Health Among Children and Adolescents: A Meta-Analysis. Journal of Youth and Adolescence, Vol. 35, No. 1. 11–24. Doi: 10.1007/s10964-005-9001-xDeminco, M. (2018). Jornada de Trabalho e Redução do Estresse.Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE: Disponible en: https://www.dane.gov.co/index.php/69-espanol/geoestadistica/estratificacion/468-estratificacion-socioeconomicaDíaz-Cárdenas, S., Arrieta-Vergara, K. y González-Martínez, F. (2014). Estrés académico y funcionalidad familiar en estudiantes de odontología. Salud Uninorte. 30 (2): 121-132. Doi: 10.14482/ sun.30.1.4309Durán, A., Medina, A., González, N.I. y Rolón, I. (2007). Relación entre la experiencia de la separación parental y la construcción de un proyecto de vida del joven y la joven universitarios. Univ. pshychol (Bogotá, D.C., Colombia). 3(6): 713 - 725. ISSN 1657-9267García MdC, Gil M. (2016). El estrés en el ámbito de los profesionales de la salud. 11-30. ISSN 1560-6139Halboub, E., Alhajj, M., AlKhairat, A.M. y Al-Anood, M. (2018). Perceived Stress among Undergraduate Dental Students in Relation to Gender, Clinical Training and Academic Performance. Acta estomatológica Croatica. 1(52): p. 37-45. doi: 10.15644/asc52/1/6.Holford, A. (2015). Youth employment and academic performance: Production functions and policy effects. Rev E.S.R.C. No. 2015-06Jerez-Mendoza, M. y Oyarzo-Barría, C. (2015). Estrés académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Rev Chil Neuro-psiquiatr. 53(3):149-57. Doi: 10.4067/S0717-92272015000300002Marty, M., Lavín, M., Figueroa, M., Larraín, D. y Cruz, C. (2005). Prevalencia de estrés en estudiantes del área de la salud de la universidad de los Andes y su relación con enfermedades infecciosas. Revista chilena de neuro psiquiatria. p. 25-32. Doi: 10.4067/S0717-92272005000100004Ministerio de la protección social y Pontificia Universidad Javeriana. (2011). Cuestionario para la evaluación del Estrés - tercera versión. Consultado el 7 de Agosto de 2019. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Minprotecci%C3%B3n publicainstrumentosparaevaluarfactoresderiesgopsicosocial.aspx ó https://portal.posi pedia.co/wp-content/uploads/2019/08/bateria-instrumento-evaluacion-factores-riesgo-psicosocial.pdfMinisterio de Salud de Colombia. Resolución número 8430 de 1993. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDFPascoe, M., Hetrick, S. y Parker, A. (2019). The impact of stress on students in secondary school and higher education. Doi: 10.1080/02673843.2019.1596823Pau, A., Rowland, M., Naidoo, S., Abdulkadir, R., Makrynika, E., Moraru, R., Huang, B. y Croucher, R. (2007). Emotional intelligence and perceived stress in Dental undergraduates: A multinational Survey. J Dent Educ. 71(2):197-204.Picasso-Pozo, M.A., Lizano-Amado, C. y Anduaga-Lescano, S. (2016). Estrés académico e inteligencia emocional en estudiantes de odontología de una Universidad Peruana. KIRU. 2(13): p. 155-164.Pitt, V., Powis, D., Levett-Jones, T. y Hunter, S. (2012). Factors influencing nursing students´ academic and clinical performance and attrition: An integrative literature review. Nurse education today. doi:10.1016/j.nedt.2012.04.011Pozos, B., De Lourdes, M., Campos, A., Acosta, M. y De los Ángeles, M. (2015). Estrés académico y síntomas físicos, psicológicos y comportamentales en estudiantes mexicanos de una universidad pública. Ansiedad y Estrés. 21(1):35-42. ISSN 1134-7937Rajab, L.D. (2001). Perceived sources of stress among dental students at the University of Jordan. J Dent Educ. 3(65): p. 232 - 241.Ross, S., Cleland, J. y Macleod, M.J. (2006). Stress, debt and undergraduate medical student performance. Medical Education. 584-589. doi: 10.1111/j.1365-2929.2006.02448.x.Rotenstein, L., Ramos, M., Torre, M., Segal, B., Peluso, M., Guille, C., Sen, S. y Mata, D. (2016). Prevalence of depression, depressive symptoms, and suicidal ideation among medical students a systematic review and meta-analysis. JAMA. 316(21). doi:10.1001/jama.2016.17324Saklofske, D., Austin, E., Mastoras, S., Beaton, L. y Osborne, S. (2012). Relationships of personality, affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic succes: Different patterns of association for stress and success. Learning and Individual Differences. 22(251-257). Doi: 10.1016/j.lindif.2011.02.010Salanova, M., Schaufeli, W., Martinez, I. y Breso, E. (2010). How obstacles and facilitator predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal. 23(1). Doi: 10.1080/10615800802609965Santos, A, Alves-Junior, A. (2007). Estresse e estratégias de enfrentamento em mestrandos de Ciências da Saúde. Psic refl crit. 1(20): p. 104-113. Doi: 10.1590/S0102-79722007000100014.Shah, M., Hasan, S., Malik, S., y Sreeramareddy, C. (2010). Perceived stress, Sources and severity of stress among medical undergraduates in a Pakistani Medical School. BMC Medical Education. 10(2). doi: 10.1186/1472-6920-10-2.Schmitter, M., Liedl, M., Beck, J. y Rammelsberg, P. (2008). Chronic stress in medical and dental education. Med Teach. 1(30): p. 97-99. Doi: 10.1080/01421590701769571instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/