Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Yampara Blanco, Pacha Yapucha2021-11-102021-11-102019-11-25http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5640The ancestral villages located on the Bolivian highland make an evidence of the wealth of earthen architectural culture existing in the region. The housing system, part of the local architectural heritage, has pitifully been ignored and forgotten, because of the hegemony of the capitalist commercial logic, contributed by the development and progressivism. Today we see this housing system collapsing as time passes by, regardless of its cognitive, historical and cultural content. Within this system, there is evidence of the parity of the muruqu-taru uta (house of circular and quadrangular shape), as the main and specific components of the housing system of the Ayllu and Marka studied on the Highlands. During fieldwork, three spaces were found in the housing system: a) the manqha uta (private home space); b) the taypi uta (central home space); c) uta anqa (environment and contour of the home), where the material-spiritual logic of the Aymara culture is embodied in counterpart, equity and harmonious cosmo-coexistence, presenting a high ecological and environmental knowledge, using natural local materials, thinking about the welfare of the other worlds of cosmos.Los pueblos ancestrales situados en el altiplano boliviano evidencian una tradición rica en arquitectura con tierra. El sistema de vivienda, parte del patrimonio arquitectónico altiplánico, por la hegemonía de la lógica mercantil capitalista del “desarrollo” y progresismo, se encuentra ignorado y olvidado. Hoy vemos este sistema de viviendas desmoronándose año tras año, sin importar a nadie el contenido cognitivo, histórico y cultural que representan. En él se evidencia la existencia paritaria del muruqu-taru uta (casa de base circular y cuadrangular), como componente principal y particular del sistema de vivienda del Ayllu y la Marka estudiada del altiplano. Al realizar el trabajo de campo y levantamiento de las unidades analizadas, se halló la configuración de tres espacios en el sistema de vivienda: el uta manqha (casa adentro), el uta taypi (centro de la casa) y el uta anqa (entorno y contorno de la casa), donde se plasma la lógica material-espiritual en complemento, equidad y cosmo-convivencia armónica, además de presentar una alta sabiduría ecológica ambiental, al utilizar materiales naturales del lugar, pensando en el bienestar de los otros mundos del cosmos.application/pdfspaAcceso abiertoMuruqu-Taru utaMuruqu-Taru utaheritagepatrimonioearthen constructionconstrucción con tierrahouse systemsistema de viviendaThe architecture of the millenary peoples of the altiplano: a female and male configuration, Jaqui AndeanLa arquitectura de los pueblos milenarios del altiplano: una configuración femenina y masculina, Jaqi AndinoArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2