Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)González Colmenares, GretelMoreno Rodríguez, Adriana MaríaAranguren Bautista, AleidaCapera Vega, Diana PaolaIbáñez Bautista, Karol MayerlyMunévar Ávila, Angélica VivianaSalas Rodríguez, Lucia Carolina2021-03-112021-03-112020-11-19http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/3199PropiaThe aim of this research/investigation was to construct and perform the content validation of an instrument which evaluates temporomandibular disorders (TMD) in order to get a unified diagnosis, and research use. The instrument was built taking as a reference the "Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders" (RDC / TMD), the instrument recommended by the World Health Organization, among others. This instrument was structured in two components which were distributed in questionnaire and clinical examination (with their respective instructions). The questionnaire was divided into four components: history, psychosocial status, pain behavior and joint noise. While clinical examination had three components: muscle, joint and range of motion, content validity was performed using the Delphi methodology. Nine judges assessed the sufficiency, relevance, coherence, pertinence, syntax, and semantics of each one of the elements from the instrument in three rounds; by making pertinent adjustments in each one of them. Finally, the instrument was composed of twenty-two questions in the questionnaire and the clinical examination with three items. It is necessary to perform the validity of both internal consistency and instrument reliability.Objetivo: El objetivo de esta investigación fue construir y realizar la validación de contenido de un instrumento para el diagnóstico unificado de los trastornos temporomandibulares (TTM), que sea útil en clínica y en investigación. Se construyó el instrumento tomando como referencia los “Research Diagnostic Criteria For Temporomandibular Disorders” (RDC/TMD), el instrumento recomendado por la organización mundial de la salud, entre otros. Este instrumento se estructuró en dos componentes distribuidos en cuestionario y examen clínico (con su respectivo instructivo). El cuestionario se dividió en cuatro componentes: antecedentes, ámbito psicosocial, dolor y ruido articular. Mientras que el examen clínico contaba con 3 componentes: muscular, articular y rango de movimiento. Se realizó la validez de contenido mediante la metodología Delphi. Nueve jueces evaluaron la suficiencia, relevancia, coherencia, pertinencia, sintaxis y semántica de cada uno de los elementos del instrumento en tres rondas; realizando los ajustes pertinentes en cada una de ellas. Finalmente, el instrumento quedo compuesto con 22 preguntas en el cuestionario y el examen clínico con 3 ítems. Es necesario realizar la validez de consistencia interna y confiabilidad del instrumento.spaAcceso abiertotrastorno temporomandibular, criterios diagnósticos, instrumento, articulación temporomandibular.Construcción de un instrumento para el diagnóstico de los trastornos temporomandibularesTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)temporomandibular disorder, diagnostic criteria, instrument, temporomandibular joint.info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2(1). Hsieh, Tsung-Ju, Yuliya Pinskaya, and W. Eugene Roberts. "Assessment of orthodontic treatment outcomes: early treatment versus late treatment." The Angle Orthodontist 75.2 (2005): 162-170.(2). Okeson, J. P. (2008). Tratamiento de oclusión y afecciones temporomandibulares. Barcelona: Elsevier.(3) Agudelo-Suárez, A. A., Vivares-Builes, A. M., Posada-López, A., & Meneses-Gómez, E. J. (2016). 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