Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Mora Cifuentes, Paola MilenaNieto Valdivieso, Georgina del PilarOrozco Duque, Nancy Andrea2021-03-032021-03-032020-06-02http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2440This research studies the organizational and motivational climate at the Policarpa Salavarrieta school in Cúcuta, to detect the perception that internal clients have of their work environment, evaluating the motivation and the organizational climate in which they operate. The methodology developed is quantitative. The Instrument for the Measurement of School Climate in Institutions of Basic and Middle Education was applied. It was concluded that the operative and administrative personnel are qualified and carry out their tasks fully, which as an organization providing educational services, always seeks to improve offering an excellent quality of service to its different types of clients. The docenes and administrative personnel consider that the work environment is adequate, although there are some disagreements, they like the work they do, the organization that exists within the educational institution, in terms of external factors is a matter of adaptation.La presente investigación estudia el clima organizacional y motivacional en el colegio Policarpa Salavarrieta de Cúcuta, para detectar la percepción que tienen los clientes internos de su ambiente laboral, evaluando la motivación y el clima organizacional en que se desenvuelven. La metodología a desarrollada es de tipo cuantitativo. Se aplicó el Instrumento para la Medición de Clima Escolar en Instituciones de Educación Básica y Media. Se concluyó que el personal operativo y administrativo es calificado y cumple sus labores a cabalidad, lo que, como organización prestación de servicios educativos, siempre busca mejorar ofreciendo una excelente calidad del servicio a sus diferentes tipos de clientes. Los docentes y personal administrativo consideran que el ambiente laboral es adecuado, sin bien existen algunas inconformidades, les agrada la labor que realizan, la organización que existe al interior de la institución educativa, en cuanto a los factores externos es cuestión de adaptarse.spaAcceso abiertoClima organizacionalmotivaciónAmbiente laboralFactores internos y externosAnálisis del clima organizacional y motivacional del colegio Policarpa Salavarrieta de CúcutaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Organizational climateMotivationWork environmentInternal and external factorsinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Alderfer, C. (1969) “An empirical test of a new theory of human needs”. Organizational Behavior and Human Performance 4: 142-175.Aktouf, O., & Suárez, T. (2012). Administración: Tradición, Revisión y Renovación. México: Pearson.Ales, M. (2005). Desarrollo del talento humano basado en competencias. 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