2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11039Introduction: The reflections focused on the development of digital skills in chemistry preservice teachers for the incorporation of ICT resources in didactic designs associated with a research work are presented. Methodology: With the aim of finding the didactic interactions that occur in a professional development community of preservice teachers, the intervention is conducted through a didactic unit managed from educational design research dynamics, with which information is collected from group work observations, a standardized questionnaire, and semi-structured interviews. Results and discussion: The data obtained is related to transcripts, Likert scales and open-ended questions, data that offer relevant information on the critical aspects that must be considered in the ICT training processes of science teachers. The way of working from educational design research offers the opportunity to analyze and improve the products of each of the iterative cycles developed during the training proposal. Conclusion: The results allow to recognize the categories that must be considered in the exercise of preservice teacher training (and continuous) to develop the skills of incorporation and evaluation of didactic designs supported by ICT resources.Introducción: en consideración a la importancia de las habilidades necesarias para la enseñanza en el siglo XXI en el marco de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC), se presentan reflexiones asociadas a una investigación enfocada en el desarrollo de habilidades digitales en profesores de Química en formación inicial, para la incorporación de TIC en diseños didácticos. Metodología: con el objetivo de identificar las interacciones didácticas que se dan en una comunidad de desarrollo profesional de profesores, se realiza la intervención mediante una unidad didáctica gestionada desde la dinámica de investigación de diseño educativo, con la que se recoge información a partir de observaciones de trabajo de grupo, un cuestionario estandarizado y entrevistas semiestructuradas. Resultados y discusión: los datos obtenidos en forma de transcripciones, escalas de Likert y preguntas abiertas ofrecen información relevante sobre los aspectos críticos que se deben considerar en los procesos de formación en TIC de profesores de ciencias. La dinámica de la investigación de diseño educativo ofrece la oportunidad de analizar y mejorar los productos de cada uno de los ciclos iterativos desarrollados durante la propuesta de formación. Conclusiones: los resultados permiten reconocer las categorías que deben considerarse en el ejercicio de formación docente (inicial y continuada) para desarrollar las habilidades de incorporación y evaluación de diseños didácticos apoyados en TIC.application/pdfCopyright (c) 2022 Leonardo Abella-Peña, Álvaro García-Martínezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Formación de profesoresdidácticaTICeducación científicaalfabetización informáticateacher trainingdidacticsICTscience educationcomputer literacyProfessional Development Community of Preservice Teachers for the Didactic Incorporation of Information and Communication Technologies: An Experience from Educational Design Research : Comunidad de desarrollo profesional de profesores en formación inicial para la incorporación didáctica de tecnologías de la información y las comunicaciones: una experiencia desde la investigación de diseño educativoComunidad de desarrollo profesional de profesores en formación inicial para la incorporación didáctica de tecnologías de la información y las comunicaciones: una experiencia desde la investigación de diseño educativo: Professional Development Community of Preservice Teachers for the Didactic Incorporation of Information and Communication Technologies: An Experience from Educational Design Researchinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2