Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Rojas Santos, Liliana MaríaMolano Urrutia, David Esteban2023-08-032023-08-032022-10-31http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8370This report aims to present the experience obtained throughout the training practice carried out at the Santa Cruz Foundation zoo in which different tasks were developed that strengthen skills and important knowledge in the professional field. The project is developed by applying sensory enrichment techniques, not only in macaws, occupational and environmental enrichment was also carried out for several zoo species with satisfactory results, in addition to working as an assistant to the professional in charge where management of wild species was learned, including primates. , reptiles, birds, big cats, etc. being a profitable process that met the expectations of this experienceEn el presente informe se pretende dar a conocer la experiencia obtenida a lo largo de la práctica formativa realizada en el zoo fundación Santa Cruz en el cual se desarrollaron diferentes labores que fortalecen habilidades y conocimientos importantes en el ámbito profesional. Se desarrolla el proyecto aplicando técnicas de enriquecimiento sensorial, no solo en guacamayas, también se realizaron enriquecimientos ocupacionales y ambientales a varias especies del zoológico con resultados satisfactorios, además del trabajo como auxiliar del profesional a cargo donde se aprendió manejo de especies silvestres, incluyendo primates, reptiles, aves, grandes felinos, etc. siendo un proceso provechoso que cumplió con las expectativas de esta experienciaspaAcceso abiertoEnriquecimiento ambientalPrimatesEnriquecimiento ocupacionalesEnriquecimiento sensorial aplicado a guacamayas en el zoológico de Santa Cruz por medio de estímulos olfativos enfocados en sus interacciones con su medio entre 2022 y 2023Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Environmental enrichmentPrimatesOccupational enrichmentinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Asociación mundial de Zoológicos y Acuarios (WAZA). 2015. Cuidando la fauna silvestre: la estrategia mundial de Zoológicos Y Acuarios para el bienestar animal. 34: 34-35American Association of Zoo Keepers (AAZK) Is a National Organization Dedicated to the professional care of captive Wildlife(2001)Car, (2020). Estas son las graves consecuencias que sufre un animal silvestre cuando ha estado en cautiverio: https://www.car.gov.co/saladeprensa/estas-son-las-graves-consecuencias-quesufre-un-animal-silvestre-cuando-ha-estado-en-cautiverio#Fraser D, Weary D M, Pajor E A and Milligan B N (1997) A scientific conception of animal welfare that reflects ethical concerns Animal Welfare 6: 187-205.Farm Animal Welfare Council (1992) FAWC updates the five freedoms Veterinary Record 17: 357.Halit Khoshen, Msc. 2013. Enriquecimiento Y Bienestar De Mamíferos En Cautiverio. 3:24Jenkins J. R. (2001). Feather picking and self-mutilation in psittacine birds. The veterinary clinics of North America. Exotic animal practice, 4(3), 651–667. https://doi.org/10.1016/s1094-9194(17)30029-4Kosorygina, K., Filatova, N., Sokolovskaya, M., and Agafonova, E. (2009). Reaction of banded mongooses (Mungo mungo Gmelin, 1978) to a presentation of new objects. In: Proceedings of 9 th International Conference on Environmental Enrichment, June 2009, Paington, UK. (Pp. 25)Lord R.D. (2009) Capybaras: A Natural History of the World’s Largest Rodent. Baltimore, US: The Johns Hopkins University Press, 159 ppMason, G. J. (1991). Stereotypies: a critical review. Animal Behaviour, 41(6), 1015–1037. doi:10.1016/s0003-3472(05)80640-2instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/