Bruges Carbono, Henry David2023-08-142023-08-142023-05-31http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8459Motivation is a key factor for students to be able to perform and apply their skills and achieve the proposed goals of the designed plan of the educational institution, the motivation variable raised in the research can be related, which is essential to carry out the different activities when acquires said motivation, the student acquires responsibility, the relationship that this has with academic performance being very significant. The research was carried out with a quantitative approach, taking into account the type of variable and the elements adopted by the investigation, collecting the data of the current academic performance, performance of the tests to know and the results of the questionnaire test for the motivation of the students. students of the educational institution, performing the Pearson correlation, a significant correlation was presented as a result between motivation and academic performance with a significance of 0.7, which indicates that the greater the motivation, the better the academic performance of the students. students, and with the performance of tests to know, motivation does not present such a strong relationship, being 0.4. The findings obtained are relevant since they allow us to know the importance of motivation in the academic performance of students, since motivation is necessary for the student to set a goal to meet, it is the key variable that leads to better performance. academic, that is, it is beneficial, it produces in students reflection, innovation and at the same time a change of attitude, becoming a conscious beingLa motivación es un factor clave para que los estudiantes puedan desempeñarse y aplicar sus competencias y lograr las metas propuestas del plan diseñado de la institución educativa, se puede relacionar la variable motivación planteada en la investigación, que es fundamental para realizar las distintas actividades cuando se adquiere dicha motivación, el estudiante adquiere responsabilidad, siendo muy significativa la relación que esta tiene con el rendimiento académico. La investigación se realizó con un enfoque cuantitativo, teniendo en cuenta el tipo de variable y los elementos adoptados por la investigación, recolectando los datos del rendimiento académico actual, y los resultados de la prueba del cuestionario para la motivación de los estudiantes de la institución educativa, realizando la correlación de Pearson, se presentó como resultado una correlación significativa entre la motivación y el rendimiento académico con una significancia de 0,7, lo que indica que, a mayor motivación, mejor será el rendimiento académico de los estudiantes. Los hallazgos obtenidos son relevantes ya que estos permiten conocer la importancia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes, ya que la motivación es necesaria para que el estudiante se fije una meta a cumplir, es la variable clave que conlleva a un mejor rendimiento académico, es decir, es beneficioso, produce en los estudiantes, reflexión, innovación y a la vez cambio de actitud, convirtiéndose en un ser consciente Palabras Claves: Motivación, Rendimiento Académico, Metodología.spaAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Estados Unidos de AméricaMotivaciónRendimiento AcadémicoRelación entre la Motivación y Rendimiento Académico en Estudiantes de Décimo Grado de una Institución Educativa Oficial del Municipio de Ciénaga Magdalena, ColombiaTesis - Trabajo de grado - Monografia - PregradoopenAccessMotivationAcademic Performance