Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Perea Chávez, Mayerlis PatriciaVillegas Torres, Esther Carolina2021-03-032021-03-032020-11-27http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2421PropiaThe present documentary review has the general objective of analyzing the related information about the influence of self-esteem in the student environment. It is important to highlight that the school environment includes academic performance, violence in the school environment, consumption of alcoholic beverages, psychological discomfort, career selection, etc. In order to identify the relevant known, unknown and controversial aspects about its influence and describe the variables associated with self-esteem in the school environment in adolescents. In the collection of information in 20 investigations about self-esteem in the school environment, it was possible to identify that it's construction is determined by different associated variables such as: family, school and society, because since childhood the concept of being human or the assessment that is made to the body is built by school, social and family interactions, in the same way, it was determined that there is a highly significant influence with school performance since high self-esteem will empower the subject to improve as a person, meet their life and academic expectations, on the other hand, low self-esteem limits the student's abilities to set goals or fulfill their life purpose, interact with their classmates, be motivated or strive to improve their student conditions. The documentary review was qualitative - descriptive.La presente revisión documental tiene como objetivo general analizar la información relacionada acerca de la influencia de la autoestima en el ámbito estudiantil. Es importante destacar que ámbito escolar incluye el rendimiento académico, la violencia en el ámbito escolar, consumo de bebidas alcohólicas, malestares psicológicos, selección de la carrera profesional, etc. Con el fin de identificar los aspectos relevantes conocidos, los desconocidos y los controvertidos acerca de la influencia de la misma y describir las variables asociadas a la autoestima en el ámbito escolar en los adolescentes. En la recolección de información en 20 investigaciones acerca de la autoestima en el ámbito escolar, se pudo identificar que en la construcción de esta misma se ve determinada por distintas variables asociadas como: la familia, escuela y sociedad, debido a que desde niño el concepto de ser humano o la valoración que se le hace al cuerpo se construye por las interacciones escolares, sociales y familiares, de igual manera, se determinó que existe influencia altamente significativa con el rendimiento escolar pues una autoestima alta potenciará al sujeto a mejorar como persona, cumplir sus expectativas de vida y académicas, en cambio, una baja autoestima limita las capacidades del estudiante en establecer metas o cumplir su propósito de vida, relacionarse con sus compañeros, estar motivado o esforzarse en mejorar sus condiciones estudiantiles. La revisión documental fue cualitativa – descriptiva.spaAcceso abiertoAutoestimafamiliaámbito escolarsociedad150Influencia de la Autoestima en el ámbito escolar en los adolescentes: Revisión DocumentalTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)PsicologíaSelf-esteemfamilyschool environmentsocietyinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Acosta, P., Hernández J. (2004). La autoestima en la educación. Límite, 1(11). 82 – 95. Chile Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/836/83601104.pdfAlcántara J. (2004) Educar la autoestima. Ediciones Ceac.Álvarez, A., Alonso, M., Guidorizzi, A., (2010). Consumo de alcohol y autoestima en adolescentes.Anguera, M. (1986). La investigación cualitativa. Educar, 10(1). 23-50.Ayala, M. (2015). Violencia escolar: un problema complejo. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/461/46142596036.pdfBarrientos, J. 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