Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Rosales Guacales, CristianMurcia, Yuly AndreaRodríguez Ramírez, LinaDíaz Rojas, Sandra2021-11-102021-11-102017-08-17http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5341This article is derived from a diagnostic exercise of the performance of five teachers of Spanish language in fifth level of elementary school in five schools of different socio-economic status. To this aim three matrices were developed to analyze class planners, notebooks and written tasks in an academical term, in order to determineto what extent the disciplinary and pedagogical competences performed by teachers influenced the development of the writing process of their students.El presente artículo deriva de un ejercicio de diagnóstico de la labor realizada por cinco docentes de lengua castellana de quinto grado de educación básica primaria en cinco colegios de diferentes estratos socioeconómicos en la ciudad de Bogotá. Para tal efecto, se elaboraron tres matrices para analizar: planeaciones de clase, cuadernos y trabajos de producción escrita en un periodo académico, que permitieron determinar en qué medida las competencias disciplinares y pedagógicas puestas en juego por los docentes incidieron en el desarrollo de los procesos escriturales de sus estudiantes.application/pdfspaAcceso abiertolabor docenteteacher performancecompetenciaspedagogical competenceescrituradisciplinar competencecompetencia disciplinarwritingcompetencia pedagógicaprocessdesarrollodevelopmentprocesoLa Teacher Education as an Essential Condition for Success in the Development of Writing in the ClassroomLa formación docente como una condición esencial para el éxito en el desarrollo de la escritura en el aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2