Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Araque Moreno, Olga LigiaCastro González, Laura MaríaAmézquita Quinchanegua, Nubia EsperanzaMiranda Morato, Paula Ximena2021-03-012021-03-012020-11-27http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2064The study carried out an analysis of the parental socialization styles and psychological profile in adolescents according to a documentary review in Latin American research between the years 2014 to 2019, where studies were identified that allowed each category to be described according to the context and the problems that this implies. Based on the theoretical foundation proposed by Musitu, García, (2001), Papalia, Duskin, (2010) and Trejo, (2014), it was assumed that the relationships between the family context and the sociocultural environment endow the adolescent with a sufficient identity to think that these can positively or negatively influence their behavior. The type of research was qualitative, descriptive, under documentary review. The instrument that allowed the collection of bibliographic data which were framed in a digital file in which all the information found was interpreted. In conclusion, it was established that both categories become a complex phenomenon, which implies multidimensional circumstances such as social, political, economic, cultural, environmental, which revolve around one's own feelings capable of motivating and adjusting relationships with the environment. Among the recommendations made, government entities are required to dictate public policies that cover the multidimensionality of the behavior problems of adolescents, which not only affect the feelings and emotions of families but of the entire national conglomerate, against which They must take the pertinent actions to evaluate situations of vulnerability in adolescents in the family, community and school.El estudio realizo un análisis de los estilos de socialización parental y perfil psicológico en adolescentes según revisión documental en investigación de Latinoamérica entre los años 2014 a 2019, donde se identificaron estudios que permitieron describir cada categoría según el contexto y los problemas que esto implica. A partir del fundamento teórico propuesto por Musitu, García, (2001), Papalia, Duskin, (2010) y Trejo, (2014), se asumió que las relaciones entre el contexto familiar y el entorno sociocultural dotan al adolescente de una identidad suficiente para pensar que estas pueden influir positiva o negativamente en su comportamiento. El tipo de investigación fue cualitativa, descriptiva, bajo revisión documental. El instrumento que permitió la recolección de datos bibliográficos los cuales fueron enmarcados en un archivo digital en el que se interpretó toda la información encontrada. En conclusión, se estableció que ambas categorías se convierten en un fenómeno complejo, que implica circunstancias multidimensionales como sociales, políticas, económicas, culturales, ambientales, que giran en torno a los propios sentimientos capaces de motivar y ajustar las relaciones con el entorno. Dentro de las recomendaciones realizadas se requiere que las entidades gubernamentales dicten políticas públicas que cubran la multidimensionalidad de los problemas de conducta de los adolescentes, que no solo afectan los sentimientos y emociones de las familias sino de todo el conglomerado nacional, frente a lo cual se deben tomar las acciones pertinentes para evaluar situaciones de vulnerabilidad en los adolescentes tanto en la familia, comunidad y escuela.spaAcceso restringidoestilos de socialización parental, perfil psicológico, contexto familiar, adolescencia, problemas conductuales, vulnerabilidad social.Estilos de socialización parental y perfil psicológico en adolescentes según revisión documentalTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)parental socialization styles, psychological profile, family context, adolescence, behavioral problems, social vulnerability.info:eu-repo/semantics/restrictedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecAlemán, L. y Fuentes, L. (2019). 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